Hej!
Jag har precis börjat med Visma eEkonomi och försöker förstå hur jag bäst bokför tidigare skickade fakturor? Jag har för tillfället räkenskapsår 2023 och 2024 som jag jobbar med. Fakturor f.r.o.m 2024 har jag skickat genom er tjänst kundfakturor. Men jag har fakturor skapade under 2023 (betalda) som jag också behöver bokföra. Försökte göra det via verifikationer men då sa den att man helst inte skulle bokföra kundfordringar där?
Jag har enskild firma samt kör faktureringsmetoden.
Tack!
Löst! Gå till lösning.
Du kan aktivera reskontraföring av kundfakturor under Inställningar. Då bokför du dem som manuella verifikationer D1510 K intäktskonto och utgående moms och får fylla i fakturanummer etc varefter du också bokför betalningen av dessa K 1510.
Varningen om att inte bokföra manuellt på konto 1510 är just en varning - om man vet vad man håller på med behöver man inte stoppa pga den varningen.
Tack för svar! Vad gör jag om fakturan gäller utländsk kund? Programmet säger att jag bara kan göra restkontrabokning för svensk kund.
Hej @Netted
Ser att du fått fin hjälp av @AnnicaL men jag hoppar in i tråden så du ska få ett svar på din sista fråga.
Reskontrabokningen som Annica beskrivit funkar bra när det är SEK-fakturor, men har du utländska fakturor så får du hoppa över reskontrabokningen och bara bokföra helt manuellt.
Du räknar om till SEK på fakturadatumet, 1510 debet, intäkt och ev moms i kredit, lämna fakturakolumnen blank för att bokföra fakturan.
Du räknar om till SEK på betaldatumet, 1510 kredit, 19XX debet när fakturan blivit betald.
Ha en fortsatt fin dag
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.