Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan L553
UTFORSKARE

SEB ISO20022 fil hur drar jag av leverantörskrediten ?

Hej 

eekonomi plockar fram alla leverantörsfakturor i filen men krediten får jag bara en informationstext som säger att jag måste dra av mot en debetfaktura och netta själv , hur ska jag göra på rätt sätt ?

StefanL553_0-1700262551925.png

Är tanken att jag själv går in på en debetfaktura och kvittar krediten INNAN jag skapar ISO filen ? och när mottagaren får för lite pengar på sin faktura så får jag skicka ett mail och tala om att jag utnyttjat en kredit....?? är det så, så kommer vederbörande inte att bli nominerad till ekonomipriset till Nobels minne...😎

 

Stefan

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Stefan L553 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Det är korrekt att det inte längre är möjligt att inkludera kreditfakturor direkt i betalfiler i Visma eEkonomi. Detta beror på att bankerna har bytt till nya filformat som vi måste anpassa oss till i våra system. I det tidigare filformatet kunde bankerna ha en bevakning av kreditfakturor, men detta är inte möjligt i de nya ISO/XML-formaten. Därför måste kreditfakturorna kvittas innan de skickas till banken.


För att kvitta en faktura går du till Försäljning -  väljer kreditfakturan -  klickar på Åtgärder  - väljer alternativet Kvitta. Därefter markerar du upp den relaterade debetfakturan. Genom att göra detta minskar saldot på debetfakturan, och du kan sedan skicka mellanskillnaden till banken.

 

Hoppas detta hjälper dig och om du vill att vi visar i ditt program är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.  

 

//Tinna
 

Stefan L553
UTFORSKARE

Gäller det som står ovan fortfarande att kreditnotors information inte går med i XML filen utan jag måste kvitta bort krediten först och skicka ett mail till leverantören att jag utnyttjat krediten? 

Hej @Stefan L553 

 

Tack för att du kontaktar oss.

 

Det har inte skett någon förändring kring hanteringen av kreditfakturor utan du får kvitta dem enligt beskrivningen ovan. Det beror på bankernas byte till nya filformat (ISO/XML) och att banken inte längre kan bevaka kreditfakturor i och med det nya formatet. 

 

Önskar dig en fin vecka och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna