Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

andersbas
MEDLEM

Saldo på företagskontot stämmer inte - eEkonomi

Hej!
Jag sitter med årsavstämningen för 2016 och saldot på företagskonto stämmer inte alls överens med verkligheten. Tyvärr...
Jag har 648,32kr på bankkontot och 51407,49kr enligt eEkonomi... 
Allt bokfört och klart och stämmer, hur fasen löser jag detta? 
Jag har inte behörighet att koppla ihop programmet med Handelsbanken, enligt bankens hemsida trots att jag är kund där. 
Hjälp!

 

/Anders

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-16

20 SVAR 20
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skulle tagit fram huvudbok för kontot företagskonto för hela 2016, sedan prickat det mot kontoutdraget från bank. Då kommer de "felbokförda" att bli över så man ser vad det är. Och kolla så ingående saldo 2016 stämmer. Det är lätt att det smyger sig nåt fel under ett helt år.
andersbas
MEDLEM

Det var min tanke också, då har jag något att göra i helgen...
Men vad gör om/när jag hittar felet/felen? Eller om jag inte hittar nåt...
Skapa en bankhändelse som "rättar till det", eller? Ett "Eget uttag"?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta månad för månad, det blir nog lättast, det kan ju vara så att du får göra rättelser hos skatteverket om summorna inte stämmer och det rör momsen också.
Sen får man helt enkelt korrigera allt eftersom. Klickar du på verifikationerna så kommer alternativ "åtgärd" fram där man kan välja "skapa korrigeringsverifikation" och då bockar man bara i och programmet vänder bokföringen som finns och du kan skapa en korrekt på samma. 
andersbas
MEDLEM

Jag tackar, bockar och laddar inför helgens övningar! Jag återkommer om jag inte löser det själv!
Trevlig helg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det kan vara lite tidsödande att leta fel. Blir inte lättare på ett helt år... Även om man har årsmoms så är det vettigt att kolla månad för månad, just för att det är lättare att hitta tokigheter. 

Trevlig helg till dig också 🙂
andersbas
MEDLEM

Huvudboken och kontoutdraget är nu genomgångna. Tyvärr stämmer allt... Förutom saldot på företagskontot, då... 
Blir nog till att ringa en redovisningsbyrå idag...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du kollat ingående balans? Du har ingen transaktion du tagit med på fel år vid årsskiftet? 

Hej, Carina!
Jag tror att den ingående balansen är fel, men jag förstår inte hur jag ska komma tillrätta med det... Jag hittar inte någon möjlighet att justera den under "Inställningar -  Räkenskapsår och IB" och jag förstår inte hur/om jag kan justera det på något annat sätt. Nåt om en manuell verifikation?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad har du för företag? Enskilt?

Har du kollat både dubbelt och trippelt (ja, det ÄR svårt att se felen ibland om det är korrekta siffror som är vända, jag vet av egen erfarenhet ) och inga bokföringsfel finns.... 

Det är ju ganska stor skillnad. Har du kollat ingående siffror mot ditt kontoutdrag? 

Japp, enskild firma. 
Jag ska ta det en vända till i veckan, men jag har förmodligen haft felaktig IB i några års tid... Detta är första året med e-ekonomi, tidigare hade "Enskild firma" och det uppmärksammade mig aldrig på detta och jag hade ingen aning...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och du gör egna uttag från kontot? Isf hade jag nog lagt det mot det. 

Ja, det kan jag göra. Menar du att jag ska göra ett "Egna uttag (uttagsbeskattning)" på den aktuella summan från Företagskontot? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, så till vida att du vet man all säkerhet att det inte är intäkter/kostnader som är fel i bokföringen. Jag tänker som så att du kanske gjort egna uttag tidigare år som inte kommit med i bokföringen?

Som sagt, jag hade börjat kolla ingående balans mot banken per 1/1. Sen jag hade kollat av bokföringen en eller två gånger till så det inte är galet bokfört. 
Det mest optimala är ju att hitta vad som felar, helt klart. 

Jag börjar med att gå igenom hela köret med luskam en gång till, om jag inte hittar något använder jag "Eget uttag" som en sista utväg. 
Tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta enklaste först, kolla ingående balans och jämför med kontoutdraget. Det kan ju vara så att det ligger i det.. 

Ingående balans stämmer inte överens med verkligheten 31/12-15 och inte heller 31/12-16. Det är bara det att jag inte kan ändra ingående balans...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och ska du ändra ingående balans måste du ändå lägga mellanskillnaden mot något annat konto. Då kan du konstatera att felet är från 2015 eller tidigare.
Som sagt, dubbelkolla med luskam så du vet att bokföringen stämmer för 2016.... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du lever med gamla fel i IB, men bokföringen under åren är korrekt, så kanske du ska fundera på att korrigera det hela i IB 2017 istället.

Du kan skriva en tydlig förklaring till varför du justerat IB och lägga den i avstämningspärmen tillsammans med kontoutdrag från banken, så att du kommer ihåg om ärendet skulle dyka upp i framtiden.

//Tina

andersbas
MEDLEM

God kväll, ungdomar!
Nu ger jag upp... Jag har letat efter fel, men hittar inget. Min enda tanke är att nåt blev fel när jag importerade uppgifterna från Enskild firma till eEkonomi och jag inte uppmärksammade det.
Nu behöver jag nån som tar mig ordentligt i handen och leder mig, steg för steg, genom rättningsprocessen. Förklara för mig som om jag vore tre år och inte snart 45;-)

Så här är det:
Faktiskt saldo på bankkontot 161231: 6 350,32
Saldo på bankkontot enligt eEkonomi: 48369,66

HJÄLP!

/Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det du först måste göra är att kolla IB i dataprogrammet 31/12 2016 mot kontoutdrag från banken 31/12 2016.

Sen får du göra samma sak med dataprogrammet 31/12 2015 mot kontoutdrag 31/12 2015.

Sedan 2014 osv - tills du hittar när det var samma.

Sedan får du gå igenom varje post på bankens kontoutdrag efter det datumet och bocka av att alla transaktioner på kontoutdraget är bokförda på bankkontot i dataprogrammet.

De verifikationer som eventuellt bokats på ett annat balanskonto (egna uttag?) måste du då bokföra till bankkontot istället.

Om jag vore du skulle jag låta någon med goda bokföringskunskaper titta på detta. Det borde inte ta jättelång tid om du har ordning på dina papper och inte världens största bolag :-).

//Tina