Hej!
Jag sitter med årsavstämningen för 2016 och saldot på företagskonto stämmer inte alls överens med verkligheten. Tyvärr...
Jag har 648,32kr på bankkontot och 51407,49kr enligt eEkonomi...
Allt bokfört och klart och stämmer, hur fasen löser jag detta?
Jag har inte behörighet att koppla ihop programmet med Handelsbanken, enligt bankens hemsida trots att jag är kund där.
Hjälp!
/Anders
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2024-07-16
Hej,
Om du lever med gamla fel i IB, men bokföringen under åren är korrekt, så kanske du ska fundera på att korrigera det hela i IB 2017 istället.
Du kan skriva en tydlig förklaring till varför du justerat IB och lägga den i avstämningspärmen tillsammans med kontoutdrag från banken, så att du kommer ihåg om ärendet skulle dyka upp i framtiden.
//Tina
Hej,
Det du först måste göra är att kolla IB i dataprogrammet 31/12 2016 mot kontoutdrag från banken 31/12 2016.
Sen får du göra samma sak med dataprogrammet 31/12 2015 mot kontoutdrag 31/12 2015.
Sedan 2014 osv - tills du hittar när det var samma.
Sedan får du gå igenom varje post på bankens kontoutdrag efter det datumet och bocka av att alla transaktioner på kontoutdraget är bokförda på bankkontot i dataprogrammet.
De verifikationer som eventuellt bokats på ett annat balanskonto (egna uttag?) måste du då bokföra till bankkontot istället.
Om jag vore du skulle jag låta någon med goda bokföringskunskaper titta på detta. Det borde inte ta jättelång tid om du har ordning på dina papper och inte världens största bolag :-).
//Tina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.