Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hr konsulten
MEDLEM

Saldo på skattekontot hos Skatteverket matchar inte mitt skattekonto i Visma

Saldot på skattekontot hos Skatteverket matchar inte mitt skattekonto i visma. Alla inbetalningar och dragningar är registrerade på båda ställen, inget saknas. Ändå visar saldot olika, vad kan det bero på? Är det något jag behöver åtgärda om jag kan konstatera att alla händelser är registrerade under året?    

3 SVAR 3

Hej!

 

Skriv ut en huvudbok på konto 1630 för året samt ett kontoutdrag från skatteverket. Kolla att ingående balanserna stämmer och sen kollar du månad för månad så att du hittar när det börjar diffa. Jag brukar till exempel kolla om saldot per 0630 stämmer. Om det stämmer så kan du kolla 0930 och se om det stämmer. Om 0630 inte stämmer så är ju diffen äldre och man kan kolla per 0331. Så gör du så tills du ringat in var det diffar och då är det relativt lätt sen att hitta posten som diffar då.

 

Diffen måste hittas och åtgärdas.

 

Mvh

 

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej, 

tack så mycket för ditt svar. 

Det ingående saldot i Visma stämmer inte med skatteverkets ingående saldo. Diffen finns redan i början av året. Mitt ingående saldo 2021 i Visma är 0, så jag gissar att jag gjort något fel vid avslut av 2020 och inte fått med mig saldot. Saldot på skattekontot har inte flyttats med från 2020 till 2021. Är detta möjligt att korrigera?    

Hej!

 

Ingående balans uppdateras automatiskt i Visma eEkonomi efter ditt första räkenskapsår, så det är ingenting du behöver flytta till det nya året.

Har du skapat ett räkenskapsår bakåt i tiden efter att ha arbetat i 2020 och 2021? Har du gjort det kommer IB från det första året gälla och då kan det se tokigt ut.

 

Om du inte kunde hitta något fel när du tog ut kontoanalysen på 1630 föreslår jag att du kontaktar vår support så att vi får koppla upp oss och titta på det i realtid.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne