Vilken är din feedback till oss gällande Visma eEkonomi?
FAKTURERING
Gruppfaktureringen av 515 fakturor till våra medlemmar har varit en fantastisk utmaning denna gång. Jag hoppas att supporten har fört vidare problemen som dykt upp.
Skriver ut kundlista på aktiva kunder (515 poster) kollar av att alla poster (utom en har e-post) och Leveranssättet för de 514 är satt till e-post. 1 har Post. Alla har samma land och valuta. Alla är märkta med Kundgrupp, Medlem.
1. Går till fakturering, väljer fakturera flera och scrollar ner till Kundkategorin Medlem. MEN den är i kursiv stil gråtonad och det står, Medlem (660)?
2. Går vidare och får nu Varningstext. "Det går bara att välja kundgrupper där alla kunder har samma valuta och land". Men det har ju dessa 515 aktiva kunder. Efter 45 minuters letande med supporten finner vi en ICKE aktiv post med valutan USD! Men den ska ju inte påverka de 515 aktiva tycker jag.
3. Skapar nu fakturorna och får en fakturalista som jag noga kontrollerar post (515) för post. Och mycket riktigt finns den post som inte har e-post med leveranssättet Post noterat. MEN istället för 514 poster med leveranssättet e-post finner jag nu att 42 poster har "Skapa PDF" och 63 poster har "Skicka som brev". Supporten kan inte förklara. Får alltså manuellt ändra dessa felaktiga till "Skicka med e-post".
4. Efter ändringen godkänner jag att skicka fakturorna och får då tillbaka information om att,
513 poster skickas via e-post
1 post har PDF
1 post har skicka med brev!
Min fråga blir, är ni stolta över denna produkt eEkonomi (för Föreningar) som skapar dessa problem för mig som brukare, eller är det enligt er en tillräckligt god standard? Ett otal extra timmar har denna gång gått åt för detta.
Nästa återkommande fråga. När behagar ni se till så att det går att skapa/skriva ut kundlistor/medlemslistor från programmet. Alltså listor dom INTE kräver en massa handpåläggning i Excel för att över huvud taget göra den läsbar för andra än programmerare.
Ut kommer en lista med 38 kolumner som manuellt får bantas ner till 9 kolumner. Ändra engelsk text till svenska och sedan stilistiskt göra aptitlig i Excel. Borde det inte vara dags för en rapportgenerator så var och en själv kan välja vad som skall skrivas ut?
Tänker osökt på att för drygt 50 årsedan lyckades man skicka iväg ett klot till månen med folk i. Och ännu häftigare var att de kunde ta hem klotet utan att det missade jorden. Men vad inte många känner till är att ansvarig för detta programmerande var en kvinna.
Känns lite som Visma SPCS med eEkonomi (för Föreningar) fortfarande snurrar runt jorden och inte har landat ännu.
En brukare som inte slutat tro på under.
KABE Husbilsklubb
Rolf Gustafsson
ordförande
Löst! Gå till lösning.
Hej Rolf,
Tack för din feedback! Vi uppskattar att du tar dig tid att dela dina erfarenheter och insikter kring Visma eEkonomi för föreningar.Vi förstår att processen med gruppfakturering varit en utmaning och att det har tagit mycket tid för dig. Som du nämner har du redan varit i kontakt med vår support, och de ser till att eventuella tekniska problem förs vidare internt för att utvärderas och förbättras.
Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra funktionerna i Visma eEkonomi. Om du vill lämna ytterligare förslag eller synpunkter på produkten kan du göra det direkt i Visma eEkonomi under Feedback och förslag.
Önskar dig en fin dag!
Hej igen Anton.
För din information har jag regelbundet lämnat Feedback och förslag via den vägen. Tyvärr så är det ju ingen återkoppling den vägen och ibland känns det som ett stort "svart hål". Detta med att "ständigt utveckla och förbättra" Visma eEkonomi lyser för mig rätt svagt. En av de jobbigaste bitarna är för vår förening att ta fram en aktuell enkel läsbar medlemslista. Och under de senast två åren har förbättringen här lyst med sin frånvaro. Så ett visst vemod känns det varje månad när en lista skall färdigställas.
Att gå från detta råmaterial,
till denna presentabla medlemslista,
är inget som sker med EN knapptryckning!
Vad du kan bidraga med är att återföra synpunkter som bl.a. jag för fram, rakt in i lejonets kula.
Hälsningar
Rolf
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.