I vårt företag har vi 4 stycken reslutatenheter som bör bolagets kostnader. Flertalet fakturor är dock sånt som behöver fördelas mellan dessa 4 resultatenheter. I vårt fall vill jag på enkelt sätt nyckla ut dem med en schablon om 20%/20%/30%/30%. Finns denna funktionaliteten någonstans?
Exempel: Kontorstädningsfakturan kommer in 10.000kr. Med nyckeln (20%/20%/30%/30) så skulle 2000kr fördelats på två av reslutatenheterna och 3000kr på de andra två.
Idag hanterar jag det genom att jag skapat en femte reslutatenhet och nyklar sedan ut den mot de 4 'direkt' enheterna. Dvs exportera 5 rapporter och fördelar 1 av dem på de andra fyra mha av min super-duper formeln nedan;
=IFERROR(VLOOKUP($P10;INDIRECT("'"&T$6&"'!$A$1:Q60");1+T$5;FALSE)*$Q$4;0)+IFERROR(VLOOKUP($P10;$A$7:$N$38;(T$5+1);FALSE);0)
VLOOKUP mot hinken-reslutatenheten * % sats + VLOOKUP mot de direkt kostnader för reslutatenhet x, med INDIRECT flik referens.
Jag tar även tacksamt emot förslag hur någon annan hanterar detta problem/merarbete i excel?
Tacksam för återkoppling.