Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marielle87
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Se underlag vid bankkoppling till eEkonomi

Om man har bankkoppling mellan Visma eEkonomi och någon bank så vore det önskvärt att kunna se information/underlag om resp inbetalning till bankgirot direkt i programmet istället för att behöva logga in i internetbanken och vidare till bankgirot för att ladda ner/skriva ut alla inbetalningar därifrån. Är det möjligt?? Ser det olika ut för olika banker? Fick tipset om detta eftersom en konsult som arbetar i Fortnox nämnde att man har denna möjlighet där. 

7 SVAR 7

Hej!

 

Detta ser man redan om man har bankkoppling med SEB eller Handelsbanken. Det är bara Swedbank som är sena på bollen och inte öppnat upp helt. Dock är detta på g och jag har fattat det som att det troligen är på plats innan jul. Jag håller tummarna iaf 🙂

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Toppen! Vart kan man se det i Visma då om man har koppling med SEB?

 

Ja jag fattar inte hur det kan vara så stor skillnad i funktioner för bankkoppling mellan SEB och tex Swedbank?!?!

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Marielle87!

 

Du ska kunna se samtliga händelser under sidan Kassa-och bankhändelser i programmet. Alla bankhändelser från banken importeras dit och ska packas upp automatiskt och alltså inte komma in som en klumpsumma. Om det är så att du har en aktiv bankkoppling med SEB och fortfarande inte kan se respektive bankhändelse under Kassa-och bankhändelser rekommenderar jag dig i detta fall att ringa in till våra kunniga kollegor på supporten. De kan då hjälpa dig att kika i ditt program för att se vad det är som orsakar detta. 

 

Återkoppla gärna här i tråden om du hittar händelserna eller efter du har talat med supporten om så behövs. Det är så bra när vi kan sprida information som förhoppningsvis kan hjälpa andra i samma situation vidare. 

 

Önskar dig en fin torsdag!

/Agnes 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Marielle87
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jo det är jag helt med på. Det är jättesmidigt i eEkonomi - alla inbetalningar matchas så fint mot mina kundfakturor så det är inga problem 🙂 Men jag funderar mest på underlaget till betalningen. Dvs, om jag bokför åt en kund utan bankkoppling så laddar jag ner en pdf med all info från bg-centralen. Men för de med bankkoppling så gör jag inte det och jag undrar om jag ändå inte borde det som underlag till bokföringen (enligt lag)?

Bra synpunkt! När man bokfört inbetalningen så upplever jag att informationen som fanns under kassa- och bankhändelser när man klickar på matcha "försvinner" i samband med att man bokfört posten. Den infon hade man velat ha kvar i verifikationen i efterhand.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej @Lovisa Ljungvall - 4L Ekonomi !

 

När det kommer till referensen som försvinner från fliken Kassa-och bankhändelser i samband med att man bokfört posten så beror detta på att vi har en standardiserad mall som verifikaten utgår ifrån när de blivit bokföra. De ändras då till att hänvisa till fakturan som blivit betald istället för bankhändelsen i sig. Referensen från bankhändelsen finns fortfarande kvar i listläget om man går in under Kassa-och bankhändelser, men ändras som sagt i beskrivningen på verifikatet. Om det är så att du vill ha kvar referensen på verifikatet kan du efter att du har bokfört posten gå in, redigera och lägga till referensen manuellt i beskrivningen. På så sätt finns referensen kvar på verifikatet också. Detta finns inte heller som en automatiserad funktion i programmet utan måste då läggas till manuellt på varje enskild verifikation. 

 

Hoppas det hjälpte dig i din fråga. Återkom gärna om jag missförstått situationen eller om du har någon mer fundering kring detta :). 

 

Önskar även dig en fantastisk helg! 

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej @Marielle87!

 

Vad härligt att höra att matchningen funkar fint för dig! Det är en väldigt smidig funktion i Visma eEkonomi om du frågar mig också 🙂 .

 

När det kommer till bankkopplingen i Visma eEkonomi så är den integrationen vi har upprättad mot själva banken i sig och inte mot bakgirocentralen, så det vi får ut genom den är kontoutdraget från banken. När det kommer till vad man enligt lagen behöver ha med som underlag i bokföringen skulle jag vilja tipsa om vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utgifter samt information från Skatteverket . Bokföringen ska alltid grundas på ett underlag, ett verifikat. Ett verifikat kan i sin tur vara en faktura. Så jag tänker att det borde räcka med att du har fakturan kopplad i ditt verifikat, vilket sker automatiskt i Visma eEkonomi. Du kan också alltid slå Skatteverket en signal om du känner att du vill ha mer information kring underlag. 

 

Ifall du skulle vilja ha med underlaget från bankgirocentralen likt det du har för dina kunder utan bankkoppling kan du manuellt ladda ned PDF-filen och sedan plocka upp den som bildunderlag i varje verifikat. Det blir en del manuellt jobb då det inte finns någon automatisk funktion för detta, men det går att göra :). 

 

Om jag har missförstått dig i din fråga eller om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden igen. 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂