Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

herman75
MEDLEM

Ser ej registrerad utländsk faktura (Betald egna pengar)

Hej!

Jag har köpt en tjänst från ett företag i Norge. Fakturan bokförde jag som vanligt i Visma eEkonomi i Euro. (-103€ på 2440, med 4531 som motkonto. Vände momsen 2645/2614. Leverantören är upplagd i programmet.

 

Men nu när jag ska skapa en bokföringshändelse (Bokföring -> Verifikation -> Ny Verifikation -> Konto 2440) för att kontera 2893 och markera fakturan som betald så kommer den inte upp i listan, bara de tre övriga obetalda fakturorna i SEK syns.

 

Vad kan detta bero på och hur gör jag?

Tack 🙂

 

//Herman

 

4 SVAR 4
herman75
MEDLEM

Kan det bero på att det är en utlandsbetalning och jag måste välja "Företagskonto" under Utlandsbetalning när jag registrerade leverantören? Det är ju ändå lite underligt i så fall, jag måste ju kunna betala även en utländsk faktura med egna pengar som ett kortfristigt lån.

herman75
MEDLEM

Tar gärna en kommentar från Supporten om hur jag ska hantera detta på bästa sätt 🙂

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @herman75 ,

 

Som du är inne på kan du i nuläget endast använda funktionen plocka upp en faktura på en verifikation för fakturor i SEK, vilket är anledningen till att den inte kommer upp i listan för dig. Jag förstår att det skulle vara smidigt att kunna göra även i andra valutor, är det något du önskar får du gärna lämna det som önskemål till oss. Det gör du via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi. Jag kan inte lova om det är något vi planerar, men vår produktavdelning ser över alla önskemål som kommer in. 

 

För att hantera detta nu är det bäst om du utgår från Kassa- och bankhändelser, t ex kassakontot där du får skapa en ny bankhändelse på minusbeloppet i SEK. Bocka sedan i Utlandsbetalning, ange beloppet i EUR, matcha mot fakturan och sedan BokföraSedan skapar du en ny kassahändelse på motsvarande plusbelopp, därefter bockar du i Utlandsbetalning, ange samma belopp i EUR och matcha mot Övrig insättning, Egen kontering, konto 2893 och sedan BokföraPå det sättet mellanlandar beloppet på kassakontot men bokförs i Debet 2440 mot Kredit 2893.

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några andra funderingar är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden. 

 

Önskar dig en fin kväll!

/Agnes

 

 

herman75
MEDLEM

Tack, så får det bli. Alternativet är att inte registrera utländska fakturor via fakturafunktionen från början, utan som en manuell verifikation. Eller ännu bättre - att ni fixar till det 😉