2024-10-07
13:35
Toppen, tack så mycket för svaret 🙂
... Visa mer
2024-10-07
11:32
Hej, Jag har en ganska grundläggande fråga som aktualiseras mer nu i och med nya uppdateringen av bokföringslagen. Måste jag ha bokföringsunderlag till själva inbetalningen av en kundfaktura? Utbetalningarna finns ju som en leverantörsfaktura eller kvitto man scannat in - men vid inbetalning från kund, måste jag ha en verifikation för det i form av ett kontoutdrag för den specifika bankhändelsen som jag då klistrar in i programmet? Se exempel nedan. C48 är en inbetalning till 1930. Se exempel :
... Visa mer
2024-08-14
20:43
Tack, så får det bli. Alternativet är att inte registrera utländska fakturor via fakturafunktionen från början, utan som en manuell verifikation. Eller ännu bättre - att ni fixar till det 😉
... Visa mer
2024-08-12
14:12
Tar gärna en kommentar från Supporten om hur jag ska hantera detta på bästa sätt 🙂
... Visa mer
2024-08-08
09:21
Kan det bero på att det är en utlandsbetalning och jag måste välja "Företagskonto" under Utlandsbetalning när jag registrerade leverantören? Det är ju ändå lite underligt i så fall, jag måste ju kunna betala även en utländsk faktura med egna pengar som ett kortfristigt lån.
... Visa mer
2024-08-08
09:15
Hej! Jag har köpt en tjänst från ett företag i Norge. Fakturan bokförde jag som vanligt i Visma eEkonomi i Euro. (-103€ på 2440, med 4531 som motkonto. Vände momsen 2645/2614. Leverantören är upplagd i programmet. Men nu när jag ska skapa en bokföringshändelse (Bokföring -> Verifikation -> Ny Verifikation -> Konto 2440) för att kontera 2893 och markera fakturan som betald så kommer den inte upp i listan, bara de tre övriga obetalda fakturorna i SEK syns. Vad kan detta bero på och hur gör jag? Tack 🙂 //Herman
... Visa mer
2021-09-21
19:55
Inte ens det blev rätt.. Nu ser jag att jag skrev inlägget i fel kategori.... Kan någon moderator flytta det till bokföringsfrågor istället, tack.
... Visa mer
2021-09-21
19:51
Hej! Behöver lite hjälp... 😞 Jag har råkat bokföra en faktura som betald, trots att endast ca halva beloppet kommit in på företagskontot. Fakturan var på 5495kr och inbetalningen på 2750kr, vilket nu innebär att det är en diff på 2745kr mellan 1930 och bankkontot. Nu kan man ju tänka sig två scenarion : 1) Kunden har inte som avsikt att betala resterande belopp alls. 2) Kunden gör en extra inbetalning Någon som vet hur man bäst gör detta? Tacksam för svar.. /Herman
... Visa mer