Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Urban56
UTFORSKARE

Självfakturering laddstolpar

Hej!

Jag hittar flera olika trådar om självfakturering men ingen som stämmer för mig

Jag är kassör i en samfällighet som har satt upp laddstolpar. Opigo är leverantör och de ersätter oss för elen genom att skicka självfakturor.

Hur ska jag hantera dem i systemet? Blir det rätt om jag behandlar dem som kreditfakturor och lägger in dem i systemet så här:

Urban56_0-1672316960688.png

Och sedan matchar bankhändelsesn mot den här kreditfakturan?

 

3 SVAR 3
Urban56
UTFORSKARE

Jag har fått följande svar från Opigo när jag frågade hur de gör

"Hos oss ligger dessa fakturor som en leverantörsfaktura. Du borde kunna lägga den som en kundfaktura i ditt system. Sedan bokar du betalningen mot den. "

Så jag skapar en kundfaktura helt enkelt. Det borde bli rätt

Hej @Urban56!
 

Jag är inte riktigt med på om du själv ska skapa upp en självfaktura eller om du har tagit emot en självfaktura?
Om du ska skapa en självfaktura så har vi idag ingen funktion för självfakturor, men i ex. den här tråden vi har vi rådgivit att skapa upp det som en manuell verifikation istället för att göra det via kund- och leverantörsfakturor.

 

Om du har tagit emot en självfaktura så kan du kika på den här tråden.

Jag hittade också den här tråden där man bla. går igenom bra saker att tänka på när man gör självfaktura, så läs gärna igenom den också om det är aktuellt.

 

Jag hoppas att trådarna jag skickade med kan hjälpa dig, återkom gärna om du inte får bukt med det eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig ett gott nytt år!

/Tinne

Hej

 

Självfakturor hanterar jag på detta vis:

 

1. Scannar in som dokument.

 

2. När betalningen kommer till Företagskontot matchar jag det som Övrig insättning/Egen kontering och bokför på intäktskonto + Utgående moms.

 

3. Kopplar bilden till verifikationen.

 

Att skriva en kundfaktura blir lite ologiskt då kunden valt rutinen med självfakturering.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK