Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Skatteinbetalningar 2021

Kan man dra en rapport ur eEkonomi hur mycket man har betalt i bolagskatt under 2021?

Man betalar ju in både löneskatter och arbetsavgifter och bolagskatt på samma konto 1630!

Så hur kan man se hur  mycket man har betalt? Jag vill se om jag har skuld eller ligger på plus.

 

Mvh

Pontus

13 SVAR 13
AnnicaL
CHAMPION

F-skatten ska du debitera 2518 när den dras från skattekontot, D2518 K1630. Då ser du enkelt vad du betalt. Du stämmer väl av 1630 regelbundet så att kontot stämmer med Skatteverkets saldo på skattekontot? 

Hej Annica,  

 

Nä jag har betalat in hela rasket till samma konto 1630.  Och inte stämt av med skattekontot mer än att jag vet att jag ligger på plus. Det här behöver jag lära mig inför nästa år.

Jag skulle vilja skilja på inkomstskatten, arbetsgivaravgiften med bolagskatten. 

Det låter som att du inte stämt av skatterna löpande. Jag har tidigare gjort en liten instruktion på hur skattekontot hanteras i eEkonomi. 

 

För att bokföra skattekontot så kommer här en liten lathund.

 

Exportera skattekontot en gång i månaden.

  1. Gå till www.skatteverket.se. Fliken Företag och tjänsten Skattekonto. Logga in.
  2. Klicka på fler transaktioner.
  3. Välj den månad som passerat.
  4. Ladda ner till Excel. (Filen hamnar troligtvis under hämtade filer)

 

Importera till eEkonomi.

  1. Gå till Visma – Kassa- och bankhändelser. Välj Skattekonto.
  2. Klicka på Ny skattehändelse – Importera från SKV-fil. Välj SKV-fil och du bör hitta den under hämtade filer.

 

Därefter ska du bokföra händelserna. Och det gör du enligt nedan:

 

Insättning:

Matcha – Överföring mellan egna bankkonton – Företagskonto. Välj bankhändelse. Där ska du hitta transaktionen. (Dessa händelser har du troligen redan bokfört så du kan kryssa bort dem)

 

Skatt på lön:

Klicka på rutorna till vänster på både Avdragen skatt och Arbetsgivaravgift. Matcha alla markerade – Arbetsgivardeklaration – välj rätt månad (förfallodatum ska stämma mot transaktionsdatum ungefär)

 

Moms:

Den knappen är troligtvis redan grön så då kan du bara bokföra. Annars är det Matcha – Momsredovisning och sen väljer du momsrapporten.

 

Preliminärskatt när det blir aktuellt:

Matcha – Debiterad preliminärskatt – Debiterad preliminärskatt. Då bokförs det mot 2510.

 

Eventuell kostnadsränta

Matcha – Kostnadsränta – Kostnadsränta

 

 

När allt är bokfört ska saldot stämma mot skattekontot.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tackar för detta, skall försöka mig lära detta.

Toppen! Man kan bli lite förvillad gällande skatterna på lönerna men om du följer det jag skrivit så kommer det att stämma varje månad.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

En fråga. Jag har hittils bara bokfört betalningar till SKV, löneskatter, Arb-giv avgift samt bolagskatt på ett och samma konto 1630. Men bara när betalningar till SKV, inte när SKV har debiterat. 

Skall man bokföra både betalning till SKV och sedan SKV debitering? 2 gånger

 

Skall jag bokföra Deb prel skatt på 2510 först när jag har betalt SKV. Sedan när SKV debiterat?

Inkomskatt och arb-giv avgift på 1630     -:-                                               -:-

 

Obs, kontot 2510 har benämningen "Skatteskulder", gjorde en kontoanalys precis, finns inga transaktioner.

 

Tack för tålamod.

P

Hej Pontus66!

 

Det stämmer att du bokför två gånger - en gång när du betalar eller fått betalt från Skatteverket och därefter när det dras pengar från skattekontot.

Jag kan varmt rekommendera att kika på vårt användartips Bokföra händelser på skattekontot i ett Aktiebolag, jag tror att det kan hjälpa dig i ditt arbete.

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss här i forumet.

Jag önskar dig en trevlig helg!

/Tinne

Hej Tinne, tack för detta. Det måste jag lära mig en gång för alla inför nästa år. Nu är det bara en total sum jag betalar varje månad och som sagt bara bokför 1 gång.  

 

Mvh

Pontus

Tack för info. Bara en fråga.

 

Gäller bokföring att samma konto används - Skattekontot 1630?, både för 

a) F-skatt (deb prel skatt) bolagsvinst skatt

b) Inkomstskatt och arbetsgivaravgifter ??

 

Kollade nu mitt skattekonto hos SKV och där ligger jag på plus. men det kan jag inte se på när jag gör en kontoanalys på 1630. Kan bara se ett "utgående saldo"?

 

Nu har jag som tidigare beskrivit bara bokfört både a) och b) fast för mycket betalningar till SKV. Men varken bokfört dragningar från SKV eller ev. plus saldo. Kan jag reda upp det här eller måste jag vänta till min revisor fixat bokslut och årsred för 2021?  Jag skulle gärna vilja reda upp det här och börja bokföra enligt dina tidigare instruktioner. 

 

Mvh

Pontus.

 

 

Skattekontot är som ett bankkonto hos staten. Alla betalningar görs till det och sen dras de olika skatterna därifrån. Normalt så klumpar man ihop allt som ska betalas till skattekontot och bokför insättningen D1630 mot K1930. Därefter krediteras 1630 och debiteras skatten som t ex 2510, 2650, 2710, 2731 osv.

 

Om du har en redovisningskonsult som kan hjälpa dig i programmet så tycker jag absolut att hen kan hjälpa dig att komma ikapp direkt så att det blir rätt i systemet varje månad och inte bara korrigera i bokslutet. Gällande soc avg och avdragen skatt så kan man även rätta till det bakåt i tiden för det är störande när man förstår hur man gör och det gamla ligger kvar och spökar sen. Har din redovisningskonsult tillgång till ditt program?

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej!

 

Tack för svar. Min redovisningkonsult har bara tillgång till programmet i samband med bokslut och årsred. Nästa gång blir i Feb...

 

Mvh

P

Men om man bjuder in till samarbete så har man ju det hela tiden och inte bara tillfälligt. Är det så att byrån inte arbetar i eEkonomi i vanliga fall utan bara lånar dina inloggningsuppgifter? Isf så kanske inte den konsulten vet hur skattekontot ska hanteras i programmet. Och då kommer nog inte konsulten kunna hjälpa dig korrekt på just den biten i programmet.

 

Om du vill så kan jag hjälpa dig att få skattekontot korrekt. Bara släng iväg ett mejl till lovisa.ljungvall@revidera.se. Jag behöver bara organisationsnummer och din mejladress för att skicka en inbjudan till samarbete och om du inte har ett sådant samarbete med den andra konsulten så kommer det fungera att jag bara gör den punktinsatsen och sen att du tar hjälp av din redovisningskonsult till bokslutet som vanligt 🙂

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej Lovisa,

 

Jodå byrån kan eEkomomi och vet nog hur skattekontot hanteras. Vill minna att jag fick förklarat vid senast bokslut & årsred hur jag skulle bokför skatter, men jag fortsatte tyvärr som förut.

 

Jag mailar dig, stort tack för ditt förslag.

Mvh Pontus.