Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lars_r
MEDLEM

Skicka e-faktura till en kommun

Vi fakturerar väldigt sällan, kanske en gång per månad. Normalt manuella fakturor som vi skickar som pdf-filer. Men nu måste vi använda Vismas fakturarutin då det är en kommun som är mottagare.

Jag ser ingen möjlighet att själv sätta fakturanummer!! Visma tvingar mig att använda ett redan använt gammalt fakturanummer. Varför i hela friden får jag inte själv bestämma fakturanummer??

Den obegripliga inställningen från Visma gör att jag inte vet hur jag ska kunna fakturera. Vilken service från ett stort företag !!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lars!

 

När du skapar en ny kundfaktura i Visma eEkonomi så går det inte att välja själv vilket fakturanummer det ska bli utan nästkommande fakturanummer blir det som står under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter och under rubriken Nummerserier står det vilket nästa kundfakturanummer kommer bli. Detta går inte ändra efter man har skapat en faktura i programmet, så det går inte att styra. Du nämner att programmet använder ett gammal fakturanummer, här skulle vi behöva ha lite mer information från dig då programmet inte ska kunna använda ett redan använt fakturanummer på en ny faktura.

 

Jag har varit i kontakt med mina kollegor på supporten och vi har kommit fram till att det bästa är om du har möjlighet att kontakta supporten så visar vi gärna hur det fungerar. 

 

Vi har även en skriven hjälp där vi beskriver arbetsgången för att kunna skicka e-fakturor

Att du ska fakturera en kommun gör ingen skillnad kring vilka inställningar du behöver göra. I hjälpen ovan står det: E-fakturor som skickas till den offentliga sektorn måste följa Peppol-standarden och detta sköter programmet automatiskt.

 

Gör gärna så att du slår en signal till supporten så visar vi gärna hur vi menar. 

 

Glad sommar och välkommen att höra av dig 

//Tinna