När man lägger upp nya artiklar finns ju möjligheten att ange streckkod. Jag hittar dock inte någon vidare förklaring till hur det är tänkt att användas. Hur skiljer sig streckkoden från artikelnumret? Är inte poängen att kunna koppla detta till en streckkodsscanner så att man kan skanna in- och utleveranser? I så fall vill man väl att streckkoden och artikelnumret ska vara desamma? Är det någon som använder det här fältet och hur gör ni?
Löst! Gå till lösning.
Hej @MikDac!
Artikelnumret är det som syns för dig i programmet och används för att identifiera en specifik artikel. Streckkoden är främst kopplad till sökfunktionen för att lättare kunna söka upp artikeln smidigare med en streckkodsscanner, exempelvis när du gör in- och utleveranser eller gör en inventering.
Återkom gärna om det känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
Tack Tinne!
Om man vill kunna sköta in- och utleveranser via streckkod så undrar jag följande:
1. Streckkoden - ska den följa någon standard. Exvis Code 128, EAN-13 eller något annat?
2. Behöver man någon specifik integrationsmodul till Visma för att kunna skanna? (Vi har Visma eEkonomi Lager)
3. Fungerar vilken skanner som helst, eller ska den uppfylla någon viss standard? Kan man rent av använda mobiltelefonen som skanner?
Det är fortfarande oklart för mig varför man skulle vilja ha en annan identifierare istället för artikelnumret, finns det någon dokumentation med exempel som man kan läsa?
Med vänlig hälsning,
Mikael
Hej igen @MikDac!
Jag vill bara hoppa in här och säga att vi håller på att ta fram information till dig, så du inte tror att vi har glömt dig.
Vi återkopplar här i tråden så snart vi har fått fram all info.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinne
Hej @Tinne Lestrin!
Tänkte höra om du har någon ny uppdatering på den här?
Med vänlig hälsning,
Mikael
Hej!
Vi väntar fortfarande svar internt och lovar att uppdatera här så snart vi kan. Ska göra mitt bästa för att skynda på detta. 😊
/Ebba
Hej!
Tack för att du har väntat, nu har jag äntligen svar på dina frågor.
1. Streckkoden får max innehålla 35 tecken och stödjer alla standarder inom dessa ramar.
2. Ingen särskild integrationsmodul behövs för att skanna en streckkod. Vid användning av en skanner som är ansluten till datorn krävs endast de nödvändiga drivrutinerna.
3. För att skanna streckkoder krävs antingen en skanner som är kompatibel med din dator eller vår mobilapp. Om du använder en mobiltelefon kan du enkelt använda appen genom att ge tillstånd att använda kameran som skanner.
Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka.
Ha en fin onsdag!
/Ebba
Tusen tack!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.