Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Helen Andersson
UTFORSKARE

Ta bort behörighet för bokföring - Visma eEkonomi

Min bokföringskund och jag har samarbete i eEkonomi. Vi har båda varsitt abonnemang på eEkonomi. Hur begränsar jag deras använding till att ej omfatta bokföring?
7 SVAR 7
Petra Argus Turesson
FD ANSTÄLLD

Re: Ta bort behörighet för bokföring - Visma eEkonomi

Hej!

Har ni ett samarbete på eEkonomi så kan du som byråanvändare gå in under Inställningar - Behörigheter, där finns några olika behörighetsnivåer att välja på. I hjälpavsnittet Behörigheter hittar du information om vad respektive behörighet innebär och kan välja det som passar dig och din kund bäst. 
Helen Andersson
UTFORSKARE

Jag har valt "Begränsad behörighet". Då har min kund fortfarande möjlighet att se hur det går för företaget, vilket han vill kunna göra. Dock får jag problemet att i samma stund som han skapar en kundfaktura, så bokförs den! Och skapar han fakturor i en månad och jag bokför i månaden innan, så blir det oordning i verifikationsnumren kontra datumordningen.
Pacsac
CHAMPION

så blir det ju alltid då t.ex. lev.fakturor kan komma en vecka efter det datum dom har, det hinner ju göras mycket på en vecka inbetalningar/utbetalningar och fakturering...
Helen Andersson
UTFORSKARE

Hej. Hmm.. Alltså jag bokför Sepmånad nu, t ex vernr 100, 101, 102 osv. Och min kund skapar samtidigt fakturor i Oktober som får vernr 103, 104. Och sen bokför jag igen sepmånad 105, 106.
Sen när verifikationslistan skrivs ut och jag vill ha dem i nummerföljd - som skatteverket vill ha - och jag väljer att skriva ut Sepmånad, så finns där även Verifikationer för oktober.
Helen Andersson
UTFORSKARE

Och valde jag att skriva ut dem i datumordning, så kom verifikationerna i oordnad nummerföljd. Skatteverket blir inte glad.
Sara Lindblom
FD ANSTÄLLD

Hej Helen!

Kanske kan ni låta kundfakturor bokföras i en annan serie? Detta ställer du in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Ställ in önskad serie för kundfakturor och välj att spara. Nu kommer alla fakturor som kunden skapar och som bokförs direkt att istället hamna i denna serie och den bryter alltså inte nummerserien i serie A där du bokför.

Sedan finns det heller inget krav på att verifikationerna ska sorteras i datumordning när du skriver ut en verifikationslista i verifikationsnummerordning, utan de ska sorteras i den ordning man registrerat dem och så blir det ju i detta fall.
Helen Andersson
UTFORSKARE

Ja, så får det bli. Tack för svar.