Nyår och tid att se över medlemsregistret. Där ingår bland annat att ta bort medlemmar som inte är aktiva/har betalt sin årsavgift. Som ny användare av Visma eEkonomi finner jag till min förvåning att det inte går att ta bort en medlem (=kund) "som har en historik", bara inaktivera. Såvitt jag förstår strider det mot dataskyddsförordningen (GDPR) enligt vilken medlem "har rätt att få sina personuppgifter raderade". Finns det någon lösning?
Tom Carlson
kassör och ansvarig för medlemsregister i en mindre förening
Löst! Gå till lösning.
Hej Tom!
Du har ingen möjlighet att radera en medlem men däremot kan du använda dig av funktionen avidentifiera. Funktion för Avidentifiera hittar du när du är i redigeringsläget av kunden/medlemmen. Personuppgifterna i fälten som är obligatoriska kommer ersättas med *****. De övriga fälten raderas och statusen på kunden/medlemmen blir Inaktiv. Har du inte använt kunden/medlemmen på någon faktura så har du istället en knapp för Ta bort. Det får inte heller finnas någon obetald faktura utställd på din medlem upptäckte jag 🙂
Hoppas att detta är något som kan fungera för dig.
/Tinna
Stort tack! Lysande, det var precis det jag efterlyste!
God fortsättning
Tom
Härligt att det löste sig och tack för att du hörde av dig.
God fortsättning och välkommen tillbaka till forumet.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.