Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Teknisk förklaring av e-faktura?

Hej Forumet

 

Har bett en leverantör, Nordea Finance, om möjligheten att skicka e-faktura till en av mina kunder. Se deras svar nedan. Detta är inget jag kan svara på utan Vismas hjälp.

 

Skulle någon kunnig kunna förklara hur det här med e-faktura faktiskt hänger ihop tekniskt så att en lekman (om än med teknisk bakgrund) kan förstå? Och vad ska jag nu svara Nordea Finance för att ev kunna få in deras faktura som e-faktura direkt i Visma eEkonomi?

 

Vi kan erbjuda 2 olika alternativ av e-faktura.

 

Alternativ 1: E-faktura via Nordeas internetbank företag. Detta innebär att ni själva loggar in på internetbanken och hämtar upp era fakturor vid behov.

 

Alternativ 2: E-faktura via filförmedling. En förutsättning för att Nordea Finans ska kunna skicka e-faktura till er är att ni har ett avtal med Nordea Bank alternativt med en operatör som har samtrafiksavtal med Nordea Bank, gällande kommunikation/tjänsteavtal av e-faktura. De fakturaväxlar Nordea för närvarande har samtrafik med är:

 

Nordea har för närvarande samtrafik med följande fakturaväxlar:

· Danske Bank (ej till internetbanken)

· OpusCapita (fd Itella)

· CGI (fd Logica)

· Pagero

· Basware

· Expertsystem

· Palette

· Scancloud

· SEB (ej till internetbanken)

· Swedbank (ej till internetbanken)

· Svenska Handelsbanken (ej till internetbanken)

· Tieto

· InExchange

· Proceedo

· Creditflow (ej enskilda firmor)

· Evry

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Markus Gemstad 

 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. Det var en riktigt svår fråga som vi har fått bolla internt och enligt den information jag har fått så ska det inte vara några problem att använda det andra alternativet du nämner ovan.

 

Hoppas detta besvarar dina funderingar och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen. 

 

Ha en fin dag

//Tinna

Tack Tinna!

 

För att beställa e-faktura från Nordea Finans behöver jag i deras formulär ange vilken fakturaväxel som avses. Måste även ange GLN-nummer och ev. "under GLN-nummer". Vet du vad jag ska ange?

Hej @Markus Gemstad!

 

Fakturaväxelen som vi använder oss utav är InExchange. För att få tag på din kunds GLN-nummer behöver du kontakta supporten som hjälper dig vidare. Du kan läsa mer om GLN-nummer i vårt användartips.

 

Ha det fint!

// Anton