Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tillgodo från leverantör

Hej, har en lev. faktura som jag har betalat (summan - kredit - tillgodo) Nu ska bankhändelsen matchas och jag tar fram ursprungliga fakturan samt kreditfakturan men tillgodosumman vet jag inte riktigt hur jag ska kontera, förslagsvis konto 4731 eller om tillgodo summan också ska bokföras på nåt sätt först för att sedan bara lägga upp den på själva matchningen? Har en till sådan scenario med flera tillgodo men jag börjar med den här enkla varianten, hoppas jag får svar från någon 🙂 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-27.

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

När du i bankhändelser bokför så får du ändra belopp så att fakturan blir fullt betald sedan får du göra en ny bokföringshändelse ("knapp" i nederkant) och där välja krediterad leverantörsfaktura.

Den krediterade fakturan bokförs normalt på samma konto som ursprungliga fakturan (samma kostnadskonto)

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar 😊

Men det är inte kreditfakturan som är dilemmat, det är tillgodosumman som jag har svårt för eftersom jag inte får en faktisk faktura på den, får bara info på mejl att jag har si och så mycket tillgodo (dubbelbetalning av faktura).

Ett exempel: Ahlsell har skickat en faktura på 1 612 och sedan tidigare en kredit på 675 och på mejl fick jag info om att jag har 84 kr tillgodo. Så vid betalningen drog jag av krediten och tillgodot= 853 kr

När jag matchar bankhändelsen så gör jag precis som du skrivit: tar fram lev. fakturan - ändrar beloppet, ny händelse - tar fram kreditfakturan - ny händelse men den summan på 84 vet jag inte riktigt på vilket sätt jag ska bokföra den på, kanske övrig insättning-4010 i kredit, går det så eller tänker jag helt fel nu?

dom 84 kronorna skulle jag dra av på samma konto som inköpet med egen kontering

4xxx k 67.-

2641 k 17.-