Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Två av en och samma leverantörsfaktura

Hej,


Jag har lyckats bokföra två betalningar av samma leverantörsfaktura som nu då fått två verifikationer. Hur korrigerar jag detta?

 

Hälsningar

7 SVAR 7
Pacsac
CHAMPION

Hur har du registrerat betalningen?

Inköp/leverantörsfakturor...?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrerade betalningen genom att lägga in leverantörsfakturan via inköp -> leverantörsfakturor.

Vet inte om jag råkade lägga in den två gånger. Antar nästan att så är fallet. Hur korrigerar jag detta... någon som vet

Du har inte bankkoppling eller klistrar in kontoutdrag från banken?

 

Om du lagt in fakturan 2 gånger så får du lägga in den igen MEN då som en kreditfaktura (kryssruta vid registreringen) som du sedan kvittar med "dubbletten"

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bankkoppling till swedbank finns. Menar du att jag inte behöver lägga in leverantörsfakutorna alls vid aktiv bankkoppling? (Ursäkta mina dåliga frågor, är ny i systemet och bokföring)

 

Har nu skapat en kreditfaktura, håller tummarna att det blev rätt och att krediten kvittas med dubletten.

Med bankkoppling så undviker man att boka fel/dubbelt och har full koll på leverantörsreskontran och bankkontot - förutsatt att man har kontona låsta för manuell bokföring.

Med bankkoppling så går betalningsuppdrag till banken, och man måste sedan godkänna betalningen i I-net banken. Men man behöver bara registrera fakturan en gång och då i eEkonomi.

 

I ditt fall borde du fått upp en varning om att samma leverantörsfaktura redan finns registrerad.

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för förtydling, uppskattas mycket.

 

Dessvärre har jag nu ytterligare ett problem med ovanstående fakturor... Kreditfakturan kvittades inte mot debetfakturan (dubbelfakturan) utan står som betald fast inbetalning från leverantör. Är detta korrekt eller måste jag skapa ytterligare en kreditfaktura och sedan kvitta den?

 

 

Hejsan! 

Efter att ha läst igenom tråden så kan jag tycka detta är bra att ta en vända med oss på supporten via telefon eller chatt, så att vi verkligen kan få en bild på exakt hur det ser ut i ditt program. Det är svårt för mig att säga vad som är rätt och fel nu utan den överblicken tyvärr. Kontakta oss via länken så kommer vi kunna kika på det tillsammans med dig i ditt eEkonomi. 

Vill också flika in med vårt skrivna hjälpavsnitt Arbeta med bankkoppling som kan förklara hur bankkopplingen fungerar, det kan vara lite olika beroende på vilken bank du har. 🙂 

Ha en fortsatt fin dag! 
/My