Vid bokföring av aktiekapitalet (25 000 kr) till kto 2081 har det per samma dag i Kassa- och Bankhändelser lagts in en återbetalning av samma belopp (25 000 kr) - är inte riktigt med på noterna och hoppas att någon kan komma med en kreativ återkoppling/lösning.
Löst! Gå till lösning.
Aktiekapitalet ska läggas in som ingående balans när bokföringen startar - utan inbetalt aktiekapital finns inte bolaget. Så någon verifikation för att få in aktiekapitalet på 2081 ska aldrig göras. Har du flyttat själva pengarna från det konto de låg på till en början och bokfört den överföringen felaktigt på 2081 kan det vara en förklaring till din situation. Om det var en sån överföring ska den bara konteras på bankkontona, inte AK-kontot.
Hej igen och stort tack för återkopplingen - jag har tyvärr gjort precis som du anger dvs förde felaktigt över aktiekapitalet från min bank till kto 2081 (som nu har 25 000 kr i saldo) men/och på "Ej bokförda bankhändelser" finns det därefter dels en debetpost 25 000 kr och en kreditpost 25 000 kr.
Bankhändelser på kontoutdraget diffar då naturligtvis på 25 000 kr jämfört med banken - får kontakta helpdesk inom Visma för att få hjälp att placera. om gissar jag
Hej @AndEng
För att få rätt saldo på ditt bankkonto behöver du göra en manuell verifikation och vända på den ursprungliga verifikationen när du förde över aktiekapitalet från bankkontot till konto 2081. Men sedan hade du behövt kontakta supporten för att kika vidare på debet-/kreditposten på 25 000kr under Kassa- och Bankhändelser. De kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.