Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Azimial
MEDLEM

Utdelning

Hålla på med årsredovisning period juni2023-mars2024 (första år med AB och första redovisning). En utdelning har jag redan tagit men idag bokförde jag allt i efterhand. Det som inte går att bokföra är sista steget dvs D2898 samt K1930 då får jag detta: Avstämningen kunde inte utföras eftersom bokföringsperioden är låst. Jag har inte låst bokföringsperioden än.

Undrar om hur jag ska lösa detta för att gå vidare med årsredovisningen?

Mvh 

20 SVAR 20
AnnicaL
CHAMPION

Om det är första året för AB:t går det inte att ta utdelning innan årsredovisningen är fastställd. Den sista transaktionen för det året är att bokföra årets resultat efter skatt.  Utbetalning av utdelning ska bokföras på det datum betalningen gjordes och inte på det avslutade året. 

Hej igen, 

Behöver jag bokföra utdelningen som D2098 K2091 samt D2091 K2898 i årsredovisningen men ej själva utbetalningen som bokförs i nästa period dvs efter årsredovisningen? Eller ska hela ovan göras på det nya räkenskapsåret?

Mvh

Utdelningens ska inte bokföras eller synas i årsredovisningen utöver att det är styrelsens förslag under Förslag till vinstdisposition i Förvaltningsberättelsen. 

Tack för svaret.

Azimial
MEDLEM

Jag knallar vidare med redovisningen men får också ett litet problem. Vid digitalsignering får jag varning om att Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Aktie­kapital' (0) stämmer inte med raden i balansräkningen (25 000). Vad sitter felet? Kan ladda bilder på dessa vid behov.

Mvh

Bokföringsvärdena är uppenbarligen korrekta om programmet hittar de 25000 i balansräkningen. I vilket program gör du årsredovisningen? 

Visma eEkonomi. 

Azimial
MEDLEM

Har nu googlat och ändrat manuellt i fältet eget kapitel men får ett nytt meddelande. Bifogar bild. Vet ej hur jag skall lösa det. Tittar på verifikationen där bokfördes eget kapital D1940 K2081 tidigare.Skärmbild (97).pngSkärmbild (98).png

Hej Azimial,

 

Om det är ett nystartat AB så ska det inte finns något aktiekapital vid årets ingång utan enbart vid årets utgång. Det är svårt att säga vad felet är men jag noterar att du först skrev att "varning om att Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Aktie­kapital' (0) stämmer inte med raden i balansräkningen (25 000)" och nu är felmeddelandet tvärtom. Om det ännu inte löst sig för dig så får du gärna skicka bild på balansrapporten bara för att utesluta att inget är fel i bokföringen och då kan du därefter kontakta programsupporten för vidare hjälp i själva programmet.

 

Önskar dig en fin helg!
/Pamela

 

 

Hej igen, Tänkte avsluta årsredovisning om ni inte ser något avvikande i balansrapporten.

Skärmbild (100).png

Hej

Ser inget som ser konstigt ut i den så det bör gå bra att göra avslutet.

/Joachim

Azimial
MEDLEM

Tack för svaret.

Fick tillbaka årsredovisningen, eftersom räkenskapsåret (perioden) stämmer inte överens hos bolagverket. Räkenskapsåret hos bolagsverket 20230614-20240331 men i Visma börjar det den 20230607 -20240331 pga en bankhändelse som fördes över i början ändrade jag räkenskapsåret bara för kunna matcha bankhändelsen.  

Nu i efterhand vet jag ej hur jag ska korrigera det felet? Försökt gå in på kassa och bankhändelse men ser inget som kan ändras och inte heller möjligt att ändra datumet i verifikationen (ett försök), se bild.

Hur ska jag ta bort helt denna verifikation/korrigera till ett datum efter 20230614, för det går ej att ändra räkenskapsår heller till 14/6 pga denna felaktiga verifikationen. Behöver också ändra årsredovisningen när det gäller denna verifikation och räkenskapsåret.

Skärmbild (110).pngSkärmbild (111).pngTacksam hjälp.

Hej

Det finns inte något annat sätt än att starta om systemet helt och bokföra om allt på nytt igen. 
Går inte att justrera datumen i efterhand då det kan påverka bokföringen på olika sätt.

Så mitt råd är att du skriver ut en verifikationslista över det du bokfört och dina fakturor som är skapade så du kan använda dessa som en lathund igen när det skall läggas in på nytt.

Starten av systemet är otroligt viktig och att informationen som läggs in verkligen är korrekt.

/Joachim

Tack för svaret, gissade nästan det.

Hur startar jag om hela programmet på nytt (Eekonomi visma)?

Hej

Du går in under Inställningar > Företagsinställningar. 

På fliken grunduppgifter har du en knapp för att starta om hela systemet. 

 

Joachim

Hej igen,

Har startat om och slängt bort gamla räkenskapsåret. Har bokfört allt på nytt. Såg också en bortglömd kostnad som jag la till vilket ändrade just resultatet med ett par tusen kronor dock inte momsen. Mejlat till Bolagsverket och beskrev samt ställt några frågor om bl.a. årsstämman som ägde rum i maj och om det är ok att datera det i redovisningen som  laddas senare på deras hemsida.

Min fråga nu är väl att jag ser två summor på översikten. En korrekt summa på det jag bokfört fram till förra räkenskapsåret och en total summa som jag inte förstår. Har något hängt kvar från tidigare bokföringarna trots omstarten? Eftersom det gamla räkenskapsåret var kvar och manuellt tog jag bort det. 

 

MVHSkärmbild (113).png

Summan på 408818,5 kr är för hela räkenskapsåret fram till 31/3/2023. Hur har systemet hittat 723950,5 kr och vad står det för?

Hej

Skulle behöva se balansrapporten på nytt för att kunna undersöka detta. Gärna en huvudbok för företagskontot/1930 Också.

/Joachim

Azimial
MEDLEM

Hej,

Det märkliga är att det har automatiskt rättat till sig för tillfället. 

Mvh 

Hej

Ok det viktiga är att det har löst sig. 

/Joachim