Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utlägg från kund - Visma eEkonomi

Hej!

Jag bedriver guideverksamhet och har i samband med en kund haft följande case: 

En kund till mig har överfört en betalning till mitt konto så att jag kunde betala utgifter som jag hade för att göra uppdraget. Detta är ju en insättning från min kund. Av chatten fick jag informationen om att jag kunde registrara detta vid Kassa- och bankhändelser under "övrig insättning" och sedan går vidare med "egen kontering". Nu måste jag ju bokföra händelsen. Beloppet hamnar på 1930 i debet, men på vilket konto bokför jag summan i kredit? 

Tacksam för hjälpen! 

Mvh
3 SVAR 3
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Hur du ska bokföra insättningen beror på om det är ett utlägg som du har gjort eller om du ska vidarefakturera kostnaden till kunden. Läs gärna mer i trådarna Klientutlägg och Fakturera utlägg - eEkonomi för att få en tydligare beskrivning på skillnaderna.

Vare sig det är ett utlägg eller en kostnad som ska vidarefaktureras kan du använda dig av Övrig insättning - Egen kontering
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för snabbt svar!

Kunden har gjort en insättning på mitt konto i förväg för alla utgifter som jag skulle ha i samband med uppdraget.  Kan det vara 1681 "utlägg för kunder"?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej igen! 

Du kan välja att bokföra det som utlägg om du inte drar av någon moms för utgifterna. Det är då din kund som bokför själva inköpet med inköpskonto och moms.