Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linn__3
MEDLEM

Utnyttjande av kreditfaktura (leverantörsfaktura) - eEkonomi

Jag bytte vid årsskiftet från Administration till Eekonomi. I och med detta försvann min möjlighet att vid betalning av leverantörsfakturor, där en kreditfaktura delvis utnyttjats, kunna specificera vilken kreditfaktura som utnyttjats. Nu ser mina leverantörer endast att summan misstämmer gentemot fakturanumret. Detta har medfört merarbete då jag får förklara mina betalningar i en mailkonversation (vi har framförallt en leverantör där många kreditfakturor uppstår).

Det känns tråkigt att det blev sämre i och med bytet till Eekonomi. Mitt arbete försvåras avsevärt och en förbättring är absolut nödvändig för min del. Vad kan göras åt saken?

/Linn
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Hur gör du när du kvittar dina delkreditar mot debetfakturan? Kvittar du redan innan det är du genererar betalfilen, så betalfilen som genereras enbart är på resterande belopp?

Eller skickar du en betalfil på både debeten och krediten, så det hela kvittas på banken vid betalningen?

Eller har du möjligen ett banksamarbete aktiverat i programmet, så betalningarna hanteras med automatik? Vilken bank har du i så fall?

Behöver lite kompletterande information enligt ovan, sen ska jag svara på din fråga:)

/Karl
Linn__3
MEDLEM

Hej,
Tack för ditt svar.

Banksamarbetet är aktiverat så kvittningen sker per automatik. Jag vill gärna fortsätta använda mig av banksamarbetet (fick som tips av en kollega till dig att jag kan frångå banksamarbetet och lägga in betalningarna manuellt på min bank men detta blir alltför omständligt eftersom det rör sig om ett flertal fakturoror varje vecka). Jag använder mig av Handelsbanken.

/Linn
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då förstår jag ditt dilemma. Har du en outnyttjad kreditfaktura liggandes på en leverantör, så kommer en ny debetfaktura automatiskt att kvittas mot denna innan det att betalfilen på resterande saldo går iväg till banken. Det medför alltså i sin tur att betalfilen enbart specar den nya debetfaktura, vilket då senare blir ett problem då leverantören inte ser att den även involverar en kreditfaktura. 

Hur skulle du vilja ha det istället, så lägger jag tråden vidare till utvecklingsavdelningen som ett önskemål?

/Karl
Linn__3
MEDLEM

Exakt, alldeles riktigt!

Jag vet givetvis inte hur det ska lösas i praktiken men mitt önskemål är att numret på kreditfakturan skickas med betalningen. Tidigare (när jag använde Administration) skickades betalningen av både debet fakturan och kreditfakturan, där den ena var en positiv summa och den andra negativ, till banken. I betalningarna stod det sedan "Reducerat mot kreditnota: xxx" alternativt "Reducerat mot faktura: xxx". Detta fungerade super!

Detta fungerade även om jag hade flera kreditnotor att utnyttja vilket vore önskvärt eftersom det ofta händer för min del.

Hoppas du förstår min förklaring ovan. I annat fall kan jag skicka en skärmdump som visar tydligt hur väl det fungerade tidigare iom Administration.

Tack för din hjälp!

/Linn

Om man på fakturan skriver något i kommenarsfältet så kommer bara den noteringen med till mottagaren INTE fakturanumret.

Så det fungerar inte heller att använda


Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, då är jag helt med på det. Som dagsläget är så finns inte funktionen i samband med ett banksamarbete, utan enbart om han hanterar sina utbetalningsfiler manuellt. Jag letade lite på forumet, och såg att vi redan hade ett önskemål avseende detta. Gå in och gilla den tråden, så kan du där följa önskemålets uppföljning!

/Karl