Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin EE
MEDLEM

Uttag av enskilda firmans skuld till mig själv

Hej!

Jag har köpt in varor till min enskilda firma och registrerat det "betalat med egna pengar" och nu har jag en summa som är skuld till mig själv. Tar jag bara ut det som ett vanligt uttag eller bokförs det på nåt sätt mot ett särskilt konto så det nollas? Jag tänker så skulden betalas tillbaka och inte står kvar längre.

Finns det någon för -eller nackdel med att betala med egna pengar mot att direkt överföra pengar från 1930 till mig efter varje inköp. Manuell ny verifikation eller bankhändelse?

stort tack på förhand! 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Karin EE 

När du har gjort ett inköp eller betalat en leverantörsfaktura med egna pengar kan programmet inte hitta någon händelse att matcha beloppet mot på företagets kontoutdrag. Du behöver därför registrera betalningen själv. Läs mer om hur du går tillväga i hjälpavsnittet Registrera inköp som betalats med egna pengar. Vi har även ett användartips som heter Betalt inköp med privata pengar i en enskild firma som jag tror att du kommer att uppskatta. Om det finns några för- eller nackdelar är svårt att svara på, men det kanske du kan diskutera med din redovisningskonsult.

Vill även passa på att tipsa om Bokföringsområdet i vårt forum, där du kan ställa bokföringsfrågor om funderingar uppstår eller om du behöver förslag på vilka bokföringskonton du ska använda för en specifik händelse.

Lycka till och ha en fortsatt fin dag!

Karin EE
MEDLEM

Hej igen, tack för svar och länkar. Men de gav inte svar på frågan om hur man gör när man ska ta ut sin skuld till sig själv så att summan under kortfristiga skulder nollas. Gör man ett vanligt eget uttag (som typ lön) och någonstans i rullmenyn kan välja "skuld till mig själv" eller en manuell verifikation. Jag tänker att på nåt sätt vill man ju göra det tydligt. 

Jag trodde jag skrev frågan i bokföringsforumet. Inte helt tydligt när man ska ställa frågor tycker jag, men jag ska titta noggrannare!

Mvh KEE