Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronika2020
MEDLEM

Varför så många verifikationer vid ångrad faktura?

Hej!

Jag har EF och använder kontantmetoden.

Om jag ångrar en faktura så förstår jag att en ny faktura skapas för att kvitta den jag ångrar. 

 

Vad jag inte förstår är att det även skapas 3 verifikationer, ett i M-serien för att kvitta fakturan, men även två i A-serien som för att "låtsas-betala" och "låtsas-återbetala" fakturorna.

 

För det första är jag nyfiken på varför, när jag som sagt använder kontaktmetoden, alla dessa verifikationer är nödvändiga? Om fakturan "makuleras" vad är det som måste bokföras?

 

Och om de här "låtsas-betalningarna" är bokförda, varför behövs "kvittningen" i M-serien också som enbart innehåller debet och kredit på fakturabeloppet på konto 1930? Inget har ju hänt på företagskontot?

 

Det här är mest för mig att förstå då jag tycker det är otroligt irriterande och då brukar förståelse hjälpa 🙂

 

Tack på förhand!
Veronika

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Veronica! 

Ursäkta att det dröjt lite med svar, jag har nu dubbelkollat hanteringen för detta. 

 

I detta fallet gör vi ingen skillnad i hanteringen av Ångra faktura- funktionen med kontantmetoden eller faktureringsmetoden. Vi har inte gjort någon skillnad där för att vi ska kunna använda samma logik men att en kreditfaktura och sedan en kvittning skapas. En fördel i det här att du ser på kvinningsverifikationen vilka fakturor det är som går mot varandra för att lätt kunna följa upp bättre, om du till exempel inte har din fakturalista framför dig så vet du ändå vilka fakturor detta avser. 

Trevlig helg! 
/My