Hej!
Jag har EF och använder kontantmetoden.
Om jag ångrar en faktura så förstår jag att en ny faktura skapas för att kvitta den jag ångrar.
Vad jag inte förstår är att det även skapas 3 verifikationer, ett i M-serien för att kvitta fakturan, men även två i A-serien som för att "låtsas-betala" och "låtsas-återbetala" fakturorna.
För det första är jag nyfiken på varför, när jag som sagt använder kontaktmetoden, alla dessa verifikationer är nödvändiga? Om fakturan "makuleras" vad är det som måste bokföras?
Och om de här "låtsas-betalningarna" är bokförda, varför behövs "kvittningen" i M-serien också som enbart innehåller debet och kredit på fakturabeloppet på konto 1930? Inget har ju hänt på företagskontot?
Det här är mest för mig att förstå då jag tycker det är otroligt irriterande och då brukar förståelse hjälpa 🙂
Tack på förhand!
Veronika