- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Varför ska bokföringen låsas 2025-02-19?
Hej,
Jag fick upp följande notis idag: "För att följa bokföringsnämndens rekommendationer ska bokföringen snart låsas till och med 2024-12-31. Sista dag att låsa perioden är 2025-02-19."
Min EF är liten och som jag tolkat Bokföringsnämnden ska jag ha bokfört allt 2025-02-26 när momsdeklarationen för 2024 ska vara inlämnad.
Varför skriver ni då att bokföringen för 2024 ska låsas redan idag? Kommer hela Visma låsas för mig så jag inte kan bokföra 2024 års händelser under kommande vecka?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @Viktor2
Tack för att du kontaktar oss.
Det är Bokföringsnämnden som sätter riktlinjer för när du ska låsa din bokföring. Anledningen till att du ska låsa bokföringen är för att fastställda rapporter inte ska kunna ändras i efterhand. Programmet låser inte din bokföring själv utan skickar endast notiser för att uppmärksamma dig på att det är dags. Du kan läsa mer i hjälpavsnittet När och varför ska jag låsa bokföringen?
Ha en fin dag!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ok, tack för svar. Men ni varnar ändå vid fel datum vilket känns ganska oseriöst.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är som min kollega skrev en rekommandation enbart så inget man behöver göra eller följa. Tanken med bokföring och bokföringssystem är att man skall försöka göra bokföringen löpande och att 2024 års löpande bokföring redan bör vara gjord och klar. Det är anledningen till att man får upp bokföringsnämndens rekommendation. Sedan går det alltid att öppna upp en period eller ett år i efterhand om man skulle behöva.
Som programleverantör så har vi en skyldighet att följa bokföringsnämndens rekommendationer. Det hade varit mer oseriöst om vi inte följde dessa.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag förstår att ni behöver bokföringsnämndens rekommendationer. Men jag förstår inte var 2025-02-19 kommer från.
Ber om ursäkt om det upppfattades som att jag tycker det är oseriöst att ni följer vad bokföringsnämnden säger. Det jag tyckte känns oseriöst är att ni skriver om datum som inte finns hos dem.
Så: från vilken av bokföringsnämndens rekommendationer kommer 2025-02-19?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @Viktor2
Gör så att du slår en signal till vår support så får vi prata med varandra istället och kan se över dina inställningar för låsning av period. Vi vill alltid hjälpa våra kunder till bästa möjliga lösning för era företag och samtidigt följa de rekommendationer och riktlinjer som finns.
Välkommen att kontakta supporten
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nu frågar jag för tredje gången: varifrån kommer datumet 2025-02-19? Ni kan inte bara säga att ni följer bokföringsnämndens rekommendationer och sedan inte förklara vad det är för rekomenndationer ni har tillämpat.
Jag har försökt ringa men kom inte fram och nu är det tydligen stängt.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @Viktor2
Vi vet ju inte så mycket om hur hög omsättning ditt företag har och men detta är en faktor som styr när låsning bör ske enligt ovan nämnda rekommendationer.
Jag resonerar så här - Det är 50 dagar från 1/1 = 19/2 så antingen beror datumet i ditt fall på:
50 dagar efter månadens utgång Alla företag får vänta med att låsa bokföringen till 50 dagar efter utgången av den månad då affärshändelsen inträffade.
50 dagar efter kvartalets utgång Om företagets nettoomsättning är högst tre miljoner får du vänta till 50 dagar efter utgången av det kvartal då affärshändelsen inträffade.
Mer än då kan vi inte hjälpa dig med från forumets sida och jag hoppas detta hjälper dig - annars är du varmt välkommen att slå oss en signal.
Ha en fin vecka!