Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ejvor_
UTFORSKARE

Vart hittar jag föregående års omsättning?

Dum fråga men , var hittar jag förra årets omsättning?

 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-16

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Eivor,

Det kan du se under Bokföring - Rapporter - Resultaträkning - Skapa rapport. Under Visa period kan du välja den period som är relevant för dig. 

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.

/Tinna

men VAD är omsättningen? är det summa rörelsens intäkter eller är det bara ren försäljning?

Hej igen Ejvor!

Man brukar säga att ett företags omsättning avser sammanlagda intäkter från sålda varor och utförda tjänster under en viss period.

Genom att summera samtliga konton som avser försäljning av varor och tjänster får man fram företagets nettoomsättning. Det är som regel nettoomsättningen som avses när det talas om ett företags omsättning.

 

Hoppas detta är svaret på din fråga och annars är du alltid välkommen att höra av dig igen 

Tinna

vill bara återkoppla lite till ämnet. vi har 2 fysiska butiker men bara en verkstad där alla jobb görs. när man då frågar efter omsättning för tex avgift för en förening som är kopplad till verkstaden, ska man ange hela företagets omsättning eller bara den butiken som har verkstaden?

Hej @ejvor_

Den frågan behöver du nästan ställa till den som bett dig att ta fram uppgifterna. 

Hoppas det löser sig och välkommen tillbakak till forumet. 

//Tinna

Pacsac
CHAMPION

Man kan också om man bara vill se en enkel uppställning på intäkter (omsättning) och kostnader och resultat om man i stapeldiagrammet nedre högra hörnet klickar på "tratten" så kan man ändra period (år)