Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ERM001
MEDLEM

Vilken löneart för bilförmån om 0kr i bruttolön? Förmåner tabellskatt eller Bilförmån?

Hej!

Av olika skäl planerar jag att inte ta ut någon lön under ett par månader framåt och undrar då hur den bilförmån jag under året gjort nettolöneavdrag för skall skrivas in i Visma Eekonomi lönemodul. (Av olika skäl avser jag alltså inte fortsätta göra nettolöneavdrag för under perioden).

 

När jag i lönemodulen sätter lönearterna "Månadslön" = 0kr och "Bilförmån" = förmånsbeloppet, så genererar modulen ett skatteavdrag på X kr och nettolönen blir då -Y kr (förmånerna har dock rätt summor på den aktuella raden).

Om jag däremot skriver in "Månadslön" = 0kr och förmånsvärdet som "Förmån tabellskatt" så får jag inget skatteavdrag i modulen, nettolönen blir = 0 och förmånerna har rätt summor .

 

Jag tänker att det senare rimligen borde vara rätt och ge en korrekt arbetsgivardeklaration (och egen privat inkomstdeklaration i ett senare skede), då jag inte ska låta företaget betala in någon (personal)skatt i samband arbetsgivardeklarationen då jag själv privat ska betala kvarskatten som blir, men att arbetsgivaravgifter såklart skall betalas på förmånen och att det registreras korrekt om jag använder "förmån tabellskatt" ? Eller är jag ute och cyklar/har missat något? Om inte, varför uppstår skillnaden ö.h.t, är det en bugg eller har jag missat något? Är det så att det  trots allt blir rätt ur arbetsgivardeklarationssynpunkt etc. om jag använder lönearten "Bilförmån" istället för "förmåner tabellskatt" i detta fallet och då får negativ nettolön..?

 

Tacksam för input!

 

 

11 SVAR 11
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej ERM001!

 

Anledningen till att programmet inte räknar ut någon skatt när månadslönen är inlagd på 0 är för att det inte finns någon bruttolön inlagd, det finns alltså ingenting för programmet att dra skatt från.

Själva lönebeskedet med bara bilförmån blir rätt i sig, förmånen och arbetsgivaravgiften redovisas korrekt till Skatteverket. Du får istället själv se till att betala in skatten för att inte behöva betala restskatt, jag skulle rekommendera dig att kontrollera med Skatteverket hur mycket du ska betala i restskatt. 

 

Om något känns oklart är det bara att återkomma så kikar vi på det igen!

/Tinne
 

Hej!

Tack för återkopplingen, känner dock att jag inte riktigt att jag fick svar på min fråga (såg även att exakt samma svar getts i tråden om nettolöneavdrag för bilförmån).

 

Jag får nettolön = -Y kr och att skatt på ~30% av förmånsvärdet DRAS när lönearten "bilförmån" används och bruttolön = 0 kr.

Däremot blir nettolön = 0 kr och ingen skatt dras i lönespecen, när förmånsvärdet anges som "förmåner tabellskatt". Likväl så hamnar det då heller ingen skatt i arbetsgivardeklarationen. Frågan var då vilken av dessa två som blir korrekt (eller om det spelar roll) och om det är OK att ha en lönespec och arbetsgivardeklaration där skatten anges till högre än vad lönen kan täcka?

 

F.K så har jag testat att lägga in en arbetsgivardeklaration där nettolönen blir negativ/skatten dras, och jag får då en anmärkning i stil med att skatteinbetalningen för arbetsgivardeklarationen är högre än vad lönen är. Men tolkar jag ovan svar rätt så är det OK att lämna in den så och att det inte vållar några problem i ett senare skede t.ex. i samband med årsredovisning..?

 

Tack på förhand

Hej!

 

Om du inte har någon bruttolön kan varken skatteavdrag eller nettolöneavdrag göras på lönebeskedet. Du kan antingen ta bort löneraderna på lönebeskedet och endast låta Bilförmån ligga kvar med förmånsvärdet. Eller låta Månadslön ligga kvar med summa 0 kr, utfallet blir detsamma i arbetsgivardeklarationen när jag har testat.

 

I arbetsgivardeklarationen ska du få beräknad arbetsgivaravgift på förmånsbeloppet som ligger på lönebeskedet. Eftersom inget skatteavdrag kan göras behöver du själv göra en inbetalning till ditt skattekonto eftersom det annars kan resultera i restskatt när du får din deklaration.

 

Vill du slippa att hantera skatten manuellt behöver du varje månad ta ut en bruttolön som är tillräckligt stor för att täcka det skatteavdrag som ska göras.

 

/Malin

> I arbetsgivardeklarationen ska du få beräknad arbetsgivaravgift på förmånsbeloppet som ligger på lönebeskedet.

 

Jag har försökt göra en arbetsgivardeklaration för ett lönebesked med 0kr lön och enbart förmån enligt tabellskatt. I arbetsgivardeklarationen dyker ingen arbetsgivaravgift upp och det blir problem när man försöker skicka in den genererade filen till skatteverket

Hej!

 

Jag har testat igen och lagt 0 på raden månadslön och sedan Bilförmån 5000 i summa på lönebeskedet. När jag skapar en Arbetsgivardeklaration för februari som är utbetalningsmånaden får jag en korrekt beräknad arbetsgivaravgift på förmånsbeloppet i fält 487.

 

Vilken löneart är det du använt på lönebeskeded i eEkonomi Lönebesked?

 

/Malin

Händer samma sak om du istället för bilförmån använder "Förmåner, tabellskatt"?

Nej, där verkar det vara en annan hantering än om man använder lönearten för Bilförmån. Jag ska lyfta att Förmån, tabellskatt och Förmån, engångsskatt bör hanteras på samma sätt som Bilförmån. Men just nu blir det 0 i arbetsgivaravgift i de fallen man använder de lönearterna och inte har någon Bruttolön på lönebeskedet.

 

Du får manuellt bokföra och rapportera det belopp som ska betalas i arbetsgivaravgift till skatteverket.

 

/Malin

 

> Du får manuellt bokföra och rapportera det belopp som ska betalas i arbetsgivaravgift till skatteverket.

 

För att göra detta, räcker det med att jag i efterhand efter att ha skapat arbetsgivardeklarationen manuellt skapar en verifikation där jag sätter den summan på konto 7510(D) och 2731(K)?

Såg att den anställde jag hade skapat lönebesked för hade inställningen ingen arbetsgivaravgift - detta gjorde såklart att det blev 0 i AGIn. När jag ändrade inställning till Normal arbetsgivaravgift och skapade nytt lönebesked så blir det en beräknad arbetsgivaravgift även om jag använder Förmån, tabellskatt eller Förmån, engångsskatt. Så de lönearter fungerar likt Bilförmån.

 

Kan det vara samma hos dig, att den anställde har inställning för Ingen arbetsgivaravgift?

 

När lönebeskedet bokförs bokför man beloppet för arbetsgivaravgift på konto 2731 kredit, 7510 debet. När avgifterna är betalade till skatteverket bokförs 1630 kredit, 2731 debet.

 

/Malin

 

Jag dubbelkollade och det är satt till normal arbetsgivaravgift. Detta är en anställd som jag skapat lönebesked till flera gånger tidigare, det är först denna månad när lön är satt till 0 som det blivit problem. Tyvärr. Igår kväll när jag provade så testade jag att skapa om lönebeskedet med samma resultat

Okej, jag skulle då gärna vilja att du kontaktar vår support så kan vi felsöka vidare! @JonSvenssonKarlsson 

 

/Malin