Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Prefect1
UTFORSKARE

Vilken not skal jag använda för inköp av aktier?

Hej,

jag har ett AB. I det har jag köpt aktier i ett onoterat bolag för 10 000. Verifikationen för detta ser ut:

1310 - Andelar i koncernföretag          DEBET 10 000 
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto KREDIT 10 000
I balansräkningen ser det ut såhär:

TILLGÅNGAR
Anläggningstillgångar
Finansiella anläggningstillgångar
Andelar i koncernföretag 10 000


Min fråga: Skall jag ha med en not i Årsredovisningen för detta? Isåfall vilken not?
12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker du verkar ha valt fel konto, ditt bolag ingår väl inte i koncern med det andra bolaget  - möjligvis ett intressebolag.

Mikael

Vilket konto skall jag välja istället?
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....och följdsvar kan då bli :

Nej du behöver inte göra en not för den balansposten

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

1330 för intressegemensamma bolag men det bygger som sagt på att man driver bolagen i gemensamt intresse som minoritetsägare.

Men har du köpt för att äga länge eller är det en kortfristig placering?

Mikael
Prefect1
UTFORSKARE

Jag hade tänkt äga aktierna i ett antal år är tanken just nu i alla fall.

Bolaget är en typ konsultmäklarfirma som jag har uppdrag genom. Jag är inte med i deras styrelse eller på annat sätt aktiv i deras verksamhet. De sköter kontakten med den kund som jag är konsult hos. Thats it.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du driver verksamheten i det andra bolaget med intresse-gemenskap väljer du 1330

Om du bara är passiv ägare/innehavare av aktierna väljer du 1350

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta
Jag slarvade med att läsa färdigt hela ditt svar:

Välj konto 1350

Mikael

Nu har jag valt konto 1350.

Nu hamnar den aktieutdelning jag fick ifrån detta innehav under "Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar" i Resultaträkningen.

Min revisor tycker att jag skall lägga det under "Resultat från övriga företag som det finns ett ägarintresse i". Detta tycker jag låter märkligt.

Råd?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Koncern blir det först när du via ditt bolag har ett avgörande inflytande över det ägda bolaget  - tillsammans med en faktisk majoritet - röstmajoritet - i bolaget.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är  - rent allmänt - att rekommendera att följa din revisors anvisning.

Mikael
Prefect1
UTFORSKARE

Jag antar att det är definitionen ägerintresse som kanske är lite av en tolkningsfråga.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Säkerligen
Det kanske också handlar om att han kan se en intressegemenskap om din ägarandel överstiger viss gräns.

Mikael