Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

overkligheten
UTFORSKARE

Visma Scanner kan ej läsa OCR-nummer från Vismas egen pdf-faktura

Hej, 

Här har ni tips på förbättringspotential. Att scannerfunktionen inte klarar de mest basala inläsningen på eran egen faktura är för mig ett stort frågetecken. Att den sen brister på andra fakturor är kanske mer väntat. Men där finns också förbättringspotential.

 

 

3 SVAR 3

Ta emot som efaktura istället så klarar den att läsa de flesta OCR-nr. Jag upplever att det är relativt få OCR på fakturor som inte kan tolkas.

 

Scannerappen är bäst på kvitton tycker jag personligen. Försök att få de flesta fakturorna på pdf och bara dra in dem i programmet under Inköp - Bildunderlag om du inte använder autoinvoice.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Vad förklarar ni på Visma att er egen faktura är svårtolkad i er egen mjukvara? Planerar ni någon vidare utveckling av inläsningsfunktionen av just fakturor? Precis som Lovisa nämner fungerar kvittoinläsningen mycket bra något som känns nog så komplicerat.

Hej @overkligheten 

 

Jag och en kollega testade att skanna en faktura som var utställd från oss för att försöka återskapa det. Vi testade både en faktura från Visma eEkonomi men även en utskriven bankgiro-faktura, båda gångerna tolkades OCR. Sen är ju SmartScan uppbyggt genom machine learning och kommer att ständigt utvecklas och kommer inte alltid att vara 100 % alla gånger men nu fick jag till det härifrån. 


Som @Lovisa - Revidera i Bohuslän skrev så är det också en bra idé att läsa in det som en e-faktura direkt i programmet, då slipper du hantera fakturan själv från appen. Finns det intresse så går det att läsa mer om funktionen i avsnittet Ta emot e-fakturor

 

Ha en fin torsdag! 🙂 
/My