Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael10
MEDLEM

Visma fakturering vid kontantmetoden

Hej,

 

Jag begriper mig inte på hur Visma fakturering fungerar med kontantmetoden. Om jag skapar en faktura finns det ju bara 2 saker som jag kan göra med den - 1. Spara utkast eller 2. Bokföra den (sedan skicka).
Eftersom jag vill skicka fakturan, skapar jag den först genom att klicka Bokför och spara som pdf.

Nu sparades min faktura nämligen som en verifikation. Finns det inget sätt att komma runt det eftersom jag använder kontantmetoden?
Dessutom är försäljningen nu med i momsdeklarationen för den period, vilket den inte ska vara.

Hjälp!

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Mikael10!

 

Jag är lite osäker på om du arbetar i Visma Fakturering, Visma eEkonomi Smart eller Visma eEkonomi Fakturering, så jag går igenom hur det fungerar i alla tre programmen.

 

I Visma Fakturering och Visma eEkonomi Fakturering skapas det inga verifikationer på fakturorna då dessa produkter inte har någon bokföringsfunktion, däremot får fakturorna ett fakturanummer när du skapar dem.

 

Om du använder kontantmetoden i Visma eEkonomi Smart skapas det ingen verifikation på fakturan förrän du har bokfört att den är inbetald.

Jag skulle vilja att du kontrollerar att du har ställt in att du har kontantmetoden under Inställningar - Räkenskapsår & IB - Klicka på räkenskapsåret - Redigera. Där ser du om du har ställt in kontant- eller faktureringsmetoden.

 

Varmt välkommen att återkomma till forumet om något känns oklart eller om du har andra funderingar.

/Tinne

Hej, Tinne!

Jag forstå inte. När jag skapar en ny faktura i Visma eEkonomi Smart skappar systemet en verification också, även om jag valde kontant metoden. Vad hade jag gjort fel?

/Lori

Hej @Lori Ena !

 

Ser att du har ställt din fråga i en ny tråd som vi har besvarat här https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Faktura-utan-verifikationer-med-kontantmet...

 

Ha en fin dag! 

// Anton