Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

Vismas avtal och ändringsloggen

Till Visma.

Jag är av den sorten som läser igenom avtal innan jag undertecknar eller godkänner dem. (Jag läste igenom samtliga avtal när jag tecknade eEkonomi Smart. Godkände alla utom ett, SMS-avtalet, som jag inte samtyckte till. Den tjänsten får jag alltså inte komma in i och använda.)

Idag har ni uppdaterat avtalet för eEkonomi Smart. Jag kommer inte längre in utan att godkänna det. Det är ett ganska långt avtal. Dokumentet är 21 sidor och under ändringsloggen står det följande:

"5. Ändringslogg
- Inga ändringar. Detta är den första versionen, publicerad: 18.04.2018"

Vad menar ni? Finns det inget nytt för mig att godkänna eller har ni inte uppdaterat sektionen? Det är missvisande.

Begär ni att jag ska läsa igenom dessa 21 sidor igen?

Vänliga hälsningar

EDIT
Utan att godkänna avtalet så kommer jag inte åt support-chatten, så det går inte att fråga dem lite snabbt och smidigt vad som är nytt. Det framgår heller inte någon, under dessa tider, underförstått ny GDPR-sektion.

Ps.
Jag gör inte det här inlägget BARA för att skapa mer jobb för er 😉 Jag är faktiskt genuint intresserad av vad jag godkänner. En sektion som "ändringslogg" är en suverän sak att inkludera. Tummen upp för er ambition! ... Och ni skriver faktiskt "Läs noggrant igenom villkoren häri." 😉 😉
4 SVAR 4
max1001
MEDLEM

Bra inlägg! Undrade också vad som swishade förbi vid inloggningen. 
M Risberg
UTFORSKARE

EDIT 2
I avtalet finns hyperlänkar till flera andra avtal som också ska läsas igenom noga. Någon som vet om länkade avtal gäller rent juridiskt?

Som ett exempel, det här är ett av de länkade avtalen https://www.visma.com/trust-centre/smb/service-information/terms-of-service/ och det är på "avtals-engelska", något jag inte är särskilt duktig på. Det avtalet verkar inte ha uppdaterats däremot då det står:

"5. Change log
No changes. This is the first version, published 18.04.2018."

Hur som helst, med tanke på den sista punkten i ursprungsavtalet (som man får upp direkt i eEkonomi), punkt 4.7.4, så är det nog en god idé att jag börjar plugga affärsengelska eftersom:

"I händelse av tvivel när det gäller tolkning mellan Användningsvillkoren på engelska och
Användningsvillkoren på något annat språk, ska engelska ha företräde."

😃
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I samband med att den nya dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft 25 maj 2018 uppdaterar Visma Användningsvillkoren för våra produkter och tjänster. Framförallt är det delarna i avtalet som handlar om dataskydd och integritet som har skrivits om för att harmonisera med den nya lagstiftningen. Detta är den direkta anledningen till att våra kunder får godkänna nytt avtal just nu.

Samtidigt så passar Visma också på att harmonisera Användningsvillkoren inom koncernen så att samma avtal gäller för de allra flesta produkter och tjänster som vi levererar. I och med att det är ett omskrivet avtal så blir detta den första versionen av det nya avtalet, men jag kan förstå att det kan tyckas lite märkligt när man redan är kund och har godkänt ett annat avtal tidigare.

Även om själva avtalet är omskrivet så är villkoren i stort sett desamma. Med undantag för de delar som handlar om behandling av data. Den delen i avtalet är omskriven för att harmonisera med GDPR och innebär ökad tydlighet kring vår hantering av din data och inte minst det ökade skydd för din data som den nya lagstiftningen innebär. Precis som tidigare så är Personuppgiftsbiträdesavtalet mellan dig som kund och Visma som Biträde inbyggt i avtalet.

 

Tack för en liten hint om vad som är nytt.

Jag fick ett mail under kvällen från eBay. De har också uppdaterat sitt avtal. Så här skrev de:
Hi mitt_användarnamn,

At eBay, we strive to make our policies clear and our services easy to use. As part of that commitment, we’re announcing some changes to the eBay User Agreement.

Our updated User Agreement will take effect on June 21, 2018 for all users. The updated User Agreement was posted on eBay.com on May 22, 2018.

The key updates to the eBay User Agreement include updating language around selling fees and adding clarifying language around the Global Shipping Program.

Thank you for being a part of the eBay community.

Sincerely, 
The eBay team
Jag fetmarkerade det jag tyckte var extra bra. Visserligen handlar det om "key updates" och "include", det står inte uttryckligen att det var det enda de ändrat på. Bättre än ingenting tycker jag som ändå bara förstår 90% av typisk avtalstext men som vill ha ett hum åtminstone. 🙂

Hoppas på mer sånt i Vismas ändringslogg framöver. Det vore toppen! 😄