Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madicken1
MEDLEM

Zettle/swish-verifikation i Visma - matchning och bokföring?

Hej! Jag är ny på bokföring. Jag har läst en massa inlägg här om swish/zettle/visma, men jag tycker inget svarar på min fråga.

Hur gör jag rent konkret med swishinbetalningar (verifikationer) som jag får via Zettle till Visma? Måste jag påbörja en manuell ny bankhändelse för att boka till mitt företagskonto? Borde jag inte kunna koppla ihop/bokföra via den Zettle-verifikation som jag hittar under Bokföring? 

Och Zettle/swish kommer in på konto 1580, är det rätt - eller bör jag ändra i inställningar att de hamnar på 1930?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Madicken1!
 

Du arbetar smidigast med Zettle-transaktioner via Kassa- och bankhändelser.
När du får betalt från Zettle till ditt bankkonto ska du matcha transaktionen mot försäljningstransaktionerna som bokförts i Visma eEkonomi Smart. Om du har en aktiv bankkoppling finns din bankhändelse redan i listan Bankhändelser på kontoutdraget. Om du saknar bankkoppling skapar du upp en manuell bankhändelse genom att välja Ny bankhändelse och lägg till det utbetalda beloppet från Zettle.
 

När du får in betalningen från Zettle så gör du enligt nedan:


1. Klicka på bankhändelsen och välj Matcha.
2. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttyp Egen kontering. Du ska bokföra mot det bokföringskonto som programmet bokfört fordran från Zettle på, vilket blir 1580 i ditt fall.
3. Bokför betalningen.
 

Jag kan varmt rekommendera vårt hjälpavsnitt Registrera utbetalning från Zettle, där visar vi steg för steg hur du arbetar med Zettle. Filmen Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi visar också hur arbetsgången ser ut från början till slut.

 

Jag tror att både hjälpavsnittet och filmen kan guida dig igenom hur du ska arbeta, men om du har några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma så häjlper vi dig!
/Tinne