Hej, jag har ett "Bank och checkräkningskonto" och ett konto i Euro.
Det går dock inte att sätta betalning på en leverantörsfaktura från Euro-kontot om leverantören har GBP som valuta.
Man anger valuta på leverantören i leverantörsregistret, och får då svaret: "Det finns inget valutakonto med valutan GBP." om man vill ange Euro konto som det konto man vill betala från
Varför finns en sådan låsning?
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07
Hej Pacsac!
Betalningar kan endast göras med samma valuta som finns uppsatt på valutakontot. Använder du flera valutor innebär det att du skapar upp ett konto för varje valuta. Eftersom att du har ett valutakonto i Euro så kan du alltså bara hantera betalningar med Euro som valuta, för betalningar med GBP ska du alltså skapa upp ett valutakonto för GBP.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina funderingar, annars är du välkommen att återkomma så kikar vi på det igen.
/Tinne
Jag förstår inte riktigt hur ni tänkt.
Det går bra att använda 'Bank och checkräkningskontot' på leverantören (som ju är i SEK) men inte Euro kontot jag har när man har en leverantör i GBP
Jag har bankkoppling och vill då att GBP valutan tas från mitt Euro konto jag har på banken, vill alltså inte lägga upp ett nytt konto på banken
Hej @Pacsac
Precis som min kollega Tinne skriver kan betalningar endast göras med samma valuta som finns uppsatt på valutakontot (förutom SEK). I dagsläget är det här inget som vi planerar att ändra på men om det skulle ändras framåt kommer vi uppdatera i forumet.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.