Hej! Jag undrar om hur jag ställer in allt för att slippa automatisk särredovisning av momsen när en leverantörsfaktura ska bokföras. Vi är ju ideellförening och betalar moms.
Exempel:
Jag får en e-faktura från en leverantör och när den ska bokföras/skickas till bank så envisas systemet att separera momsen i bokföringen trotts mina inställningar.
Mina inställningar:
Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter/Företagsform: Ideell förening och Momsperiod: Redovisar ej moms.
Kontoplan/konto: Ingen momskod
Min fråga:
Hur ska jag göra för att att få en e-leverantörsfaktura att inte sära på momsen vid bokföringen? Jag måste bokföra hala beloppet. Finns det några flera inställningar som är relaterade?
Tack på förhand!
Jovan
Under Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter så vid Momsperiod har du en dropdown med Ingen momsredovisning
Tyvärr så är denna inställning redan inställd korrekt, se vad jag skrev i mitt förra inlägg:
Mina inställningar:
Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter/Företagsform: Ideell förening och Momsperiod: Redovisar ej moms.
Kontoplan/konto: Ingen momskod
Hej @JOVAN SMK
Tyvärr finns det ingen inställning för detta just nu. Våra utvecklare är medvetna om önskemålet, främst från föreningar.
Tills vidare löser du det manuellt genom att sudda ut momsen i fältet "Varav moms" när den tolkas in från e-faktura eller bildunderlag.
Ha en fortsatt fin dag.
/Tinna
Hej Tinna och tack för ditt svar, då vet jag!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.