Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linusen
MEDLEM

eEkonomi-Deklaration/Årsredovisning INK2 Råvaror och förnödenheter fylls i, ska vara handelsvaror

eEkonomi Deklaration/Årsredovisning Råvaror och förnödenheter fylls i istället för handelsvaror

I INK2R fylls mitt 4010 inköp av varor i punkt 3.5 Råvaror och förnödenheter istället för 3.6 Handelsvaror.
Även i årsredovisning skrivs det ut Råvaror och förnödenheter istället för Handelsvaror.
Jag ser redan i Visma eEkonomi Smart på resultaträkning att det står Råvaror och förnödenheter och under denna inköp varor 401. Så jag förstår var det kommer ifrån när det läses in i Deklaration/Årsredovisning men frågan är hur jag får till att det blir handelsvaror istället. Finns ingen stans att justera detta i smart eller deklaration/årsredovisning.

I skatteverkets guide SKV 294 utgåva 20 är 4010 antingen och/eller 3.5 och 3.6. I mitt fall är det alltså 3.6. Jag har inte köpt in råvaror och förädlat 3.5 "material som vidareförädlas och som avser den direkta produktionen" utan "Handelsvaror avser varor som köpts in och sedan sålts vidare utan att bearbetas." som är 3.6. Jag hittar ingen möjlighet att justera detta i  eEkonomi Deklaration/Årsredovisning?

Alternativet är att fylla i blanketterna manuellt så det blir korrekt och skicka in till skatteverket istället för digitalt om jag inte kan ändra på detta.

Edit: Hittade nu att man kan välja och justera detta i resultaträkning i Deklaration/Årsredovisning, man kan välja att det ska läggas på 3.5 eller 3.6 i INK2R. Detta korrigerar dock inte texterna i årsredovisningen tyvärr som fortfarande skriver ut Råvaror istället för Handelsvaror.


6 SVAR 6

Hej!

 

Jag håller med dig men om du googlar på diverse bolag och kollar deras årsredovisningar så inser man att antingen har tillverkande bolag ökat markant i Sverige de senaste åren eller så hanteras detta felaktigt. Tyvärr är nog anledningen den senare och bokslutsprogrammen kan inte hantera detta korrekt, Visma har ett stort ansvar där. Jag har tagit upp detta med Visma men det är inte tillräckligt många som reagerat på detta. Nästan enda kontot som hamnar som Handelsvaror är konto 4960 så ett alternativet är att bokföra om allt på konto 4XXX till 4960.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej,
Ja, håller med, Visma har ett stort ansvar på denna punkt anser jag. Tittar lite snabbt på 7 av våra närmaste konkurrenter och deras årsredovisningar har Handelsvaror precis som vi haft i 7år innan vi precis gick över till Visma Eekonomi i början av detta år (migrerade allt in i Visma). En del bolag har både och så det är rätt uppenbart det skulle bli en utmaning i deklarationshjälpen från Visma när dessa inte ska klumpas ihop.

4960 känns inte heller rätt för oss att ändra till. Förändring av varulager, då vi normalt kör enkelt 4010 in och 3010 ut och inte vill hantera 4960 löpande för att boka bort, vi kör mest från tillverkare till kund och därmed har vi lite i lager. Det vi väl har i lager använder vi bla. 4960 till. Vi vill inte blanda ihop dessa.

Vi får hoppas på bättring här helt enkelt från Visma. Att man i eEkonomi kan justera detta, editera konton för att sätta vad som ska klassas som handelsvaror eller råvaror under 40XX.  D
et blir att skicka in allt via papper i år och använda en PDF justerare för att editera/fixa denna i årsredovisningen.

Hej Linusen,

Vi har fått information om att detta kan beror på att programmet inte riktigt vet om nämnda 40-kontona ska vara råvaror eller handelsvaror. Du ska i allafall kunna koppla om dessa konton så de hamnar under Handelsvaror. Som Lovisa skrivit i tråden så är 4960 kopplat till den raden och även bokföringskonto 4900 är kopplat till Handelsvaror.

Det känns som om du redan har hittat inställningen på dina konton där du kan ändra fält på deklarationsblanketterna. Men för att det ska ändras även i Balans- och resultaträkningen så behöver man ändra referenskontot. Du får alltså koppla om till referenskonto 4960 så flyttas kontot till Handelsvaror. Kontoinställningarna når du via "pennan" vid kontot under Kontrollera bokföring eller Underhåll - Kontoplan.

 

Vi har haft en dialog med teamet om detta och arbetar kontinuerligt på att göra förbättringar och justeringar i för att Visma eEkonomi ska bli ännu bättre. 

 

Vänligen Tinna

Hej,

Ja. Vi svarade Lovisa att 49XX redan används för lagerinventering, ändring av lager mm.
Något vi idag använder för just handelsvaror vi har i lager men majoriteten går från fabriker till kund. Vi vill skilja på dessa två sätt och 4010 är ju det vanligaste att använda för inköp och köra mot 3010 vid sälj. 49XX skulle vi behöva hålla mer koll på löpande om det blandas med sådant som finns i lagret. 

Vi har nu köpt in pdf editor för att editera den automatiska pdf årsredovisningen som skapas och får skicka in på papper och inte digitalt.

Med vänlig hälsning,

Visma menar att du bara kan koppla om det till referenskontot 4900 eller 4960 inte att du behöver boka om det till dessa konton.

 

Sen kan man skriva ut årsredovisningen till word och ändra där vilket borde vara lättare. Denna sida brukar jag använda för att konvertera pdfer och den är gratis: ilovepdf.com

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Nu föll polletten ner. Nu förstår jag. Ja, denna lösning fungerar faktiskt bra i just Deklaration/Årsredovisning.

Så får vi leva med att det står Råvaror i själva visma eekonomi i rapporterna och hoppas de ger samma möjlighet där sedan då vi inte vill bokföra mot 49xx för det som är inköp varor som går direkt till kund.

Många tack.