Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

birgit68
UTFORSKARE

kredit faktura samt fått insatt på konto

jag har fått en faktura på 2211 kr för mars månad 

pratat med företaget om detta är ju fel då vi löst bilen så denna fakturan är fel 

fått en kredit faktura på -4421 kr 

som då mars månad är med på 

alltså kredit för fakturan jag inte betalat ännu 

+ för månaden innan som redan var löst 

företaget satte in 2210kr på kontot 

min fråga hur lägger jag in detta för att det ska bli rätt 

 

 

1 SVAR 1
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @birgit68!

 

Om du inte redan har lagt upp fakturan för mars månad på 2211kr så gör du det under Inköp - Leverantörsfakturor och sedan Ny leverantörsfaktura, fyller i Totalbeloppet (2211kr) och sedan Bokför. Sedan skapar du upp en ny leverantörsfaktura och bockar i Kreditfaktura, fyller i Totalbeloppet för fakturan (4421kr) och Bokför

 

När båda fakturorna är upplagda bör du ha en debetfaktura på 2211kr och en kreditfaktura på -4421kr. Det du behöver göra sedan är att kvitta dessa fakturor mot varandra. Det gör du genom att klicka på kreditfakturan och sedan Åtgärder och därefter klicka på Kvitta. Där väljer du upp debetfakturan och klickar sedan på Bokför. Sista steget är att skapa upp en Ny bankhändelse under Kassa- och bankhändelser för pengarna som sattes in på ditt konto. Där väljer du datum när pengarna kom in på kontot och fyller även i beloppet. Sedan klickar du på Matcha och väljer Betalning av krediterad leverantörsfaktura som Bokföringshändelse och sist plockar du upp kreditfakturan och klickar på Bokför.

 

Om du har några frågor eller funderingar är du varmt välkommen tillbaka i forumet! 

// Anton