Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

anne-b
UTFORSKARE

"Ta bort" felaktig leverantörsfaktura

Hej!

Jag råkade få in samma leverantörsfaktura dubbelt och insåg inte det förrän jag såg att det låg två likadana betalningar under kommande på internetbanken.

Jag tog bort ena betalningen manuellt (från banken) och gjorde en "korringeringsverifikation" men själva fakturan ligger kvar i leverantörsfakturor-flödet som förfallen. Jag skulle gärna vilja få bort den därifrån.

Funderar på om jag gjort något fel här och att det finns ett annat sätt för att "ta bort" fakturan? Jag minns det som att alternativet "ta bort" inte fanns eftersom den skickats för betalning till vår bank och därför gjorde jag rättningsverifikationen istället.

Tacksam för hjälp!

Mvh

Anne

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @anne-b 

Förståeligt att det känns förvirrande med den dubbla leverantörsfakturan. Jag ska försöka hjälpa dig att reda ut detta.

Anledningen till att fakturan fortfarande finns kvar under "Obetalda leverantörsfakturor" är att det endast har skett en korrigeringsverifikation, men själva fakturan har inte "tagits bort".

För att åtgärda detta behöver du först vända tillbaka korrigeringsverifikationen så att fakturan förblir obetald i bokföringen. Därefter skapar du en kreditfaktura som speglar ursprungsfakturan, dvs. samma datum, belopp, konton osv. Innan du bokför kreditfakturan kan du bocka i "Skicka ej till bank".

När kreditfakturan är skapad, välj åtgärder och kvitta. En ny sida kommer då upp där du kan välja vilken faktura du vill kvitta krediten emot och sedan bokföra.
Efter dessa steg kommer fakturan att försvinna från "Obetalda leverantörsfakturor" och bokföringen blir korrekt.

Om du tycker att det är krångligt och vill att vi visar i ditt program så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten

Trevlig helg 🌻

anne-b
UTFORSKARE

Tack så mycket för hjälpen, Tinna! Jag tror att jag löste det nu 🙂

Åh vad glad jag blir. Bra jobbat och ha en fin dag @anne-b