Hej
Min första gång med visma eekonomi, jag ska välja räkenskapår, jag valde från 24-0101 till 241231, min fråga är:
vad ska jag välja? Faktureringsmetoden eller Kontantmetoden?
Vad är skillnaden?
jag vill skapa mina första fakturor nu men vill göra den först innan jag skickar fakturan, hoppas att Ni kan hjälpa mig med det
Mvh
Milton
Löst! Gå till lösning.
Hej
Den stora skillnaden ligger i hantering av Utgående moms (försäljning) och Ingående avdragsgill moms (inköp, kostnader). Vid Faktureringsmetoden bokförs momsen vid faktureringstillfället men vid Kontantmetoden bokförs fakturor och moms först vid betalningstillfället förutom vid bokslut då alla obetalda kund- och leverantörsfakturor ska bokföras enligt Faktureringsmetoden. Krångligt? ja lite och speciellt om man redovisar moms Årsvis. Då har man ingen nytta av Kontantmetoden.
Redovisar man moms månadsvis och har kunder som drar på betalningarna kan Kontantmetoden bidra till att du inte behöver betala in moms till skatteverket innan du fått betalt av kunder.
Du får gärna höra av dig om du vill ha hjälp med att komma igång med fakturering, casperkonig@gmail.com.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack för ditt svar
Jag har valt att bokföra årsvis och mina kunder är inte många och betalar alltid i tid, så jag tänker välja faktureringsmetoden, kan man ändra det efter att man har valt faktureringsmetoden och skickat dem första fakturor eller måste man försätta så hela året?
Hej
Att starta med Faktureringsmetoden och senare vilja byta till Kontantmetoden är svårt och kräver tillstånd från Skatteverket. Att gå från Kontantmetoden till Faktureringsmetoden är lättare.
Personligen tycker jag att du gör rätt i att använda Faktureringsmetoden inte minst då du tydligen har årsvis momsredovisning.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej igen
Tack igen för ditt svar, jag gör så nu, vill bara fråga dig, kan jag ändra den till nästa år, alltså, när jag börjar fakturera 2025 eller gäller det för alltid?
Mvh
Milton
Hej
Som jag nämnde är det svårt att ändra till Kontantmetoden när man börjat med Faktureringsmetoden så du får nog räkna med att det gäller framöver.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.