Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dmaskin
MEDLEM

regler för lön

vilka regler gäller avseende lön och skatt åt 16.årig son. enskild firma. 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Dmaskin 

Tack för att du kontaktar oss. 

Så här skriver Skatteverket på sin hemsida:

En enskild näringsidkare kan låta sitt eget barn eller sin make arbeta i verksamheten. Det finns då särskilda regler som bl.a. talar om vem som ska skatta för inkomsten och hur verksamhetens resultat delas mellan makar.

Avdrag för ersättning till barn över 16 år får inte överstiga marknadsmässig ersättning. Den som deklarerar bör därför lämna uppgifter om på vilka grunder en ersättning har beräknats om den har överstigit 90 kr/timme exklusive arbetsgivaravgifter (SKV A 2004:23 avsnitt 3).

Om barnet inte arbetat heltid i verksamheten är det lämpligt att barnets föräldrar löpande antecknar barnets arbetstid och arbetsuppgifter så att den skattskyldiga vid t.ex. en förfrågan kan visa att han eller hon har rätt till avdrag.

Verksamt.se har också goda råd och riktlinjer som kan vara bra att vara uppsjungen på. 

I Sverige behöver man heller inte betala skatt på inkomst under 24 238 kronor per år (gäller för 2024).

Mitt förslag är att du läser igenom informationen jag länkar till ovan och att du slår en signal till Skatteverket om något är oklart så vet vi att du får korrekt hjälp. 

Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag

/Tinna

Dmaskin
MEDLEM

Tack för hjälpen!