Hej
Jag har kopplat skattekontot till min bokföring och såhär ser det ut, vilka motkonton ska jag matcha, jag ser att jag använt 2650 mest till alla transaktioner, inbetalning bokförd avser arbetsgivaravgifer och skatt på lön. Tacksam för vilket konto jag ska matcha mot.
Löst! Gå till lösning.
jag har visma e ekonomi
Hej
Intäktsränta Konto 8314
Arbetsgivaravgift Konto 2731
Avdragen skatt Konto 2710
Moms Konto 2650
Inbetalningar Konto 1930 (observera att en inbetalning kan finnas i Bankhändelser också)
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej
Tack för svar
Kan du skriva vad det ska vara, ang intäktsränta så skrev nu programmet det automtiskt på debet, men det ska väl vara på kredit?, hur är det på de andra, om du kolla min skärmbild, skärmbilden är som det blivit automatiskt när jag kopplat skattekontot. Det har blivit väldigt mycket fel i min bokföring tidigare så jag vill säkerställa att det blir rätt nu
Tack!
förstår inte angående din mening
Inbetalningar Konto 1930 (observera att en inbetalning kan finnas i Bankhändelser också)
Jag måste ju matcha mot skatteverkets konto, så du menar det kan bli dubbelt?
Hej
Exakt. Om du matchar från båda hållen blir det dubbelt.
Vänliga hälsningar
RoffaK
hur ska jag då matcha? se skärmklipp på en av inbetalningarna som redan är bokförda (okt)
Hej
Bifogar utklipp från Vismas hjälp. Se speciellt punkt 8.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Jo jag provade att matcha arbetsgivaravgifterna men det gick inte enligt ovan (valde då arb giv avgift i menyn såklar) så jag antar att jag inte ska göra något med varken som eller avdragen skatt, de ska flyttas mellan kontona några gånger?
Hej
vet inte om du använder Visma lön för dina löner eller inte. Om du gör det så skall skatten och arbetsgivarvgiften matchas mot lönekörningen som är gjord.
Momsen skall matchas mot momsredovisningen som skapats vilket borde ske automatiskt.
Skatt och arbetsgivarvgift
Insättningarna på skattekontot kan matchas från företagskontot genom att välja matcha > överföring mellan egna bankkonton och skattekonto.
Skulle någon av ovanstående inte gå att matcha på detta sättet så skall de bokföras mot dessa konton.
Kan även rekommendera att du ringer in till vår support så kan de gå igenom hur du bäst hanterar skattekontot utifrån vilka system/funktioner du använder hos oss.
0470 - 70 62 00
/Joachim
Tusen tack för svar! Då när jag går in på kontoanalys så ser det ut såhär, jag har alltså bara 3 löner detta året, jag har inte lönemodulen, har haft den tidigare och kopierat hur bokföringen såg ut i modulen men sedan gjort det själv manuellt, bifogar bilder från kontoanalysen, kan du se att det blev rätt på kontona 2731 och 2710, se bilderna, jag behöver inte göra något mer då i år med dessa konton?
Hej
Det ser helt korrekt ut då både 2710 och 2731 har ett utgående saldo som är noll. De tre lönerna har bokörts och sedan har skatten och arbetsgivaravgiften bokförts bort när denna har betalats in.
/Joachim
puh.... tack för hjälpen Joachim🤗
ok, tack! jag ångrade matchningarna från skattekontot och gjorde enligt ovan, då blir det väl inte dubbelt, hoppas jag inte ska göra samma på arb giv avg och avdragen skatt också eftersom de har ju också bankhändelser? Jag bifogar hur det är bokfört tidigare när lönen utbetalades, så jag ska alltså matcha enligt tidigare anvisningar av dig en gång till, och då blir det rätt? eller ska jag gå via överföring mellan egna bankkonton, företagskonto ?? enligt ovan din beskrivning, se bild hur det är bokfört redan (jag har inte lönemodulen utan gör det själv, har sett hur lönemodulen bokförde tidigare när jag hade den)
vad jag förstår så ska jag ångra matchningarna enligt du ser hur det är bokfört tidigare och använda förslaget från punkt 4-9
även för arbetsgivaravgiftern och avdragen skatt, det blir då endast intäktsräntan från skatteverket som jag inte tidigare har bokfört.
tacksam för svar
MVH
Tunepa
Tusen tack för svar! Då när jag går in på kontoanalys så ser det ut såhär, jag har alltså bara 3 löner detta året, jag har inte lönemodulen, har haft den tidigare och kopierat hur bokföringen såg ut i modulen men sedan gjort det själv manuellt, bifogar bilder från kontoanalysen, kan du se att det blev rätt på kontona 2731 och 2710, se bilderna, jag behöver inte göra något mer då i år med dessa konton?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.