Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

ÅÄÖ visas som konstiga tecken

Hej! Har precis installerat Visma Förening på Windows 10. På vissa ställen i programmet visas ÅÄÖ som en massa konstiga tecken. Finns det något tips hur jag kan fixa detta? Har testat uppgradera till senaste versionen (2021.3)

 

visma.png

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Albert!

 

Detta beror oftast på att man har felaktigt systemspråk inställt på din dator.

För att byta systemspråk följer du stegen nedan.

1. Gå till Kontrollpanelen
2. Gå till Nationella inställningar
3. Under fliken Administrativa inställningar, välj ”Ändra systemspråk
4. Välj Svenska (Sverige)
5. Bocken ”BETA: Använd Unicode UTF-8 får INTE vara ibockad!
6. Starta om datorn

 

Om stegen ovan inte fungerar för dig så rekommenderar jag att du kontaktar mina duktiga kollegor på supporten som kan koppla upp och felsöka tillsammans med dig. 

 

Uppdatera gärna tråden så jag vet att det har löst sig för dig.

Trevlig helg!

/Tinne

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kan bekräfta att bokstäverna visas korrekt när jag byter systemspråk till svenska, men föredrar att ha min dator inställd på engelska så tycker det var drastiskt att behöva byta språk på hela datorn för ett enda program.

 

Har aldrig varit med om något annat program med liknande problem, och på vissa ställen fungerar ju ÅÄÖ ändå, så jag väljer att inte markera detta som en lösning, men det är en fungerande workaround!

 

Hoppas ni kan fixa det i framtiden!

Tack för input! Vi tar detta vidare till teamet.

 

Ha en fin dag! 

Tinna

Hej, jag har också stött på samma problem och provat samma steg som föreslagits. Men jag kan fortfarande se de speciella tecknen i verifikationssektionen. Detta bör fixas. Jag använder Windows 11.

MeghalaRamanathan_0-1656362591185.png

 

Hej Meghala!

Välkommen som ny forummedlem 🙂

Om du har följt stegen som min kollega Tinne rekommenderar tidigare i tråden och detta inte hjälper dig så rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten som vid behov har möjlighet att koppla upp och kika tillsammans med dig i ditt program.

 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna