Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra bokföringsår men har redan bokfört 3 verifikationer på det nya året

Hej! Ska ändra bokföringsår från 180101 -181231, till 180101-180630 .. men har bokfört 3 verifikationer efter 180630.. kan man ta bort dessa?

6 SVAR 6

I adm så kan du byta datum men inte ta bort verifikat. Men du kanske kör eEkonomi? En annan nyfiken fråga; du vet om att du inte får ändra räkenskapsår hur som helst. I enskild firma kan du bara ha kalenderår och aktiebolag måste du tillstånd från Skatteverket för att ändra. Om det inte är en koncernanpassning för då går det ändå. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jo vi har ändrat på skatteverket, så det är klart. Men några konteringar har skapats av annat program för juli, aug och sep. Endast ett verifikat/ månad. Men det förstör ju möjligheten att ändra bokföringsåret..

Måste finnas något sätt ... hur gör jag?
Vi har SPCS 2000..

Du kan å ena sidan redigera SIE4-filen som då bara är en vanligt textfil men det borde vara bättre att göra som jag ibland har gjort. 
1. Ta en säkerhetskopia (bra utifall liksom)
2. Gör en SIE4-export men bara med då utan den där sista onödiga verifikationen. Du hittar det under Arkiv/export/verifikationer. Där kan du då välja vissa eller som i ditt fall, t.o.m en verifikaton.
3. Radera det nya året.
4. Lägg upp det nya året igen men då med rätt längd. 
5. Importera verifikaten igen och vips så har du rätt år och kan bokföra den för förtretliga verifikationen nästa år istället....

Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar


Tack snälla, det löste problemet!
Magnus56
MEDLEM

Är det inte enklare att öppna verifikationen och sedan radera alla rader och bekräfta bokföringsåtgärden? Verifikationen finns kvar men är nollad och sedan kan man göra en notering, so sätts tillsammans med verifikationerna,  om varför man har gjort på det sätt man gjort. Det var väl bara tre styckern?

Tror inte att du då kan har rätt räkenskapsår, d.v.s som slutar 0630. Vilket det då tydligen skall vara i det här fallet. Möjligen så kan man göra så och ändra bokföringsdatum till 0630. Det kan oxå fungera när det bara är en. Är det många så är det lättare att göra på mitt sätt. Vi gjorde förkortat räkenskapsår på en enskild firma (som hade förlängt men valde att avsluta per årsskiftet ändå) och där hade vi bokfört både januari och februari. Där gjorde vi som jag beskrev.  Det som är och blir lie märkligt är att behandlingshistoriken (som är så viktig och ingen frågar efter) blir konstig då en SIE-import blir bara just det, en SIE-import. vem som gjort vad och när i den filen vet man då inte.....