Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra från gammal kontoplan till en ny

Har en ny kund som har en gammal kontoplan samt flera olika verifikationsserier.

Jag vill nu läsa in siefil för två år på denna kund men ändra till nya kontoplanen samt inte ha flera olika ver serier. hur gör jag?

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Under löpande verksamhetsår rekommenderar jag INTE den ändringen du vill göra......

Det blir i det närmaste omöjligt att använda SIE import om du vill växla mellan flera verifikationsserier till en enda.

* Du får stora problem med datumföljden......
* Du kan inte byta kontoplan "under resans gång" utan STORA problem.....

Du kan teoretiskt gå in i SIE filen och köra en "sök och ersätt" konvertering, men det är förenat med MYCKET stora risker som jag ser det.....

Om du tvunget skall göra dessa förändringar blir det att stansa allt för hand......... inte det roligaste arbetet........

Jag rekommenderar att du låter det gamla ligga kvar som det är och göra ett byte av kontoplan "nästa år".

Sen tycker jag att det finns fördelar med olika verifikationsserier om verksamheten är lite mer omfattande.....
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok, jag förstår.

Hur läser jag in siefilen? Kan man välja flera ver serier och att man vill använda gamla kontoplanen?

Davor P1
CHAMPION

När du läser in SIE filen kommer programmet fråga hur den skall behandla verifikaten.

Dock är jag lite osäker på om den med automatik lägger upp alla serier eller om man måste skapa serierna manuellt först. Det var ett tag sedan jag drog in material via SIE filer i Visma......
KenArd
CHAMPION

Hej,
Man lägger upp ver.serierna först.
Kontoplan väljer man när man lägger upp det nya företaget.

MVH

Kenneth