Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Använda "Bortskrivning" för att bokföra kreditförsäljningskostnad på kundinbetalning?

Enklaste sättet att bokföra factoringavgift/ kreditförsäljningskostnad i Administration?!

Idag går jag en lång väg och bokför först hela inbetalningen på kundfakturan på en inbetalningsjournal (fast full betalning ej erhållits). Därefter skapar jag ett manuellt verifikat för själva kreditkostnaden med dess moms... 

Är det Bortskrivning man ska använda sig av? Och kan man då lägga in nya egna bortskrivningskoder som t ex 6060 och 2641? Då skulle man kunna gå in på Inbetalningar, klicka in fakturan, skriva in det korrekta betalbeloppet, klicka på bortskrivning och där bokföra kreditkostnaden med dess ingående moms.
Är detta okey?

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Det finns ett konto för factoringavgifter (6064)

Det du enklast gör är att skapa en bortskrivning när du är inne på betalningen av fakturan.

Klicka på pilen i kolumnen BORTSKR och skapa en ny bortskrivning.

Om du använder 6060 eller 6064 är i sammanhanget egalt.

Hoppas att detta hjälper dig vidare.

//Davor P
Agronom Andersson
UTFORSKARE

I det fall det är många kundfakturor som betalas av factoringbolaget på en och samma Avräkningsnota, så kommer ju kreditförsäljningskostnaden längst ned på fakturan, som en klumpsumma för alla dessa fakturor. Då kan man kanske inte använda funktionen "Bortskrivning" eftersom denna funktion används för en faktura i taget...
Då kanske man i alla fall måste lägga in ett manuellt verifikat för kreditförsäljningskostnad samt dess ingående moms?
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Helen!

Om man det är en klumpsumma som gäller för flera fakturor så är det bättre att du gör det på ett manuellt verifikat med dess bokföringskonton. 

//Linnea