Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna_o
MEDLEM

Är hotell en förmån som ska beskattas?

Hej,

vi har en anställd som valt att flytta 50 mil bort (kan utföra sina arbetsuppgifter på distans utan problem) men när vi har en del saker som händer, väljer denne att ibland resa hit, och övernatta för att kunna delta på tex AW och andra aktiviteter som vi har på arbetsplatsen eller orten. Jag anser inte att det här är i första hand arbetsrelaterade resor, då de alltid förläggs i samband med att vi har grillkväll eller liknande.
Historiskt har dessa alltid betalats av företaget, både resor (egen bil) och ev hotellövernattning har alltid betalats med milersättning och "utlägg för logi" - men bir det egentligen rätt?

Borde inte hotellet läggas som en förmån som ska beskattas då det inte är i första hand en arbets-/tjänsteresa? 

Jag är inte jätteduktig på just lön och förmåner, men vill inte bara göra som vi alltid gjort, för jag upptäckte att sjukförsäkringsavgifterna var felbokförda sedan ändringen 2018.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Anna_o 

 

Varmt välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Jag tycker att du gör helt rätt i att reagera och ifrågasätta hanteringen för det är viktigt att det blir korrekt hanterat. Det är ett svårt ämne och därför vill jag be dig att börja med att slå en signal till Skatteverket och hör hur de ser på saken. När du vet hur hanteringen ska se ut kontaktar du oss igen så visar vi gärna hur du lägger in det i programmet.  

 

Vi har skrivit användartipset Bokföra representation där vi visar konteringar och tar upp en rad scenarion kring olika typer av representation. Kanske kan det vara intressant att läsa om? 

 

Hör av dig när du pratat med Skatteverket så hjälps vi åt. 

/Tinna