Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdrag på kundfaktura

Hej!
Jag fakturerar en kund för arbete varje månad. Men nu har de börjat göra avdrag som kommer senare, vilket innebär att min faktura på 10000 kr inte stämmer överens, då kunden kanske betalar in 8400 kr istället med alla avdrag.
Hur ska jag göra, vilket konto ska jag bokföra på för att det ska bli rätt.
Intäktsför jag den direkt så blir det ju en diff när jag sen får inbetalningen.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Din kund skickar väl något underlag för sina avdrag - faktura ? - den kan du då rega som lev skuld och kvitta it vid inbetalning

Mikael
Khedron Wilk
CHAMPION

Tänker som Mikael, kunden måste ju ha ett dokumenterat underlag/motivering för avdragen, om inte annat så internt i sin egen bokföring annars blir ju den felaktig, och då får de helt enkelt skicka över det till dig.


Blir lite nyfiken, går det alls berätta vad för slags avdrag? Förstår jag det rätt att det är som att kunden fryser/tillfälligt håller inne ett delbelopp som de sedan betalar? Är detta återkommande för varje faktura? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om kunden anser att det är fel på fakturan och inte deras kostnader får man ju göra en kreditfaktura på mellanskillnaden.
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jennie,

Jag hade nog gjort som Skebobruk skriver dvs. skapat en kreditfaktura på den del som kund inte ska betala. Håller även med Khedron Wilk om att man blir 
allt lite nyfiken på dessa avdrag.

Ha en fin eftermiddag!

/Kristina