Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Backa kvittning av debet mot kredit (kundfaktura)?

Hej,

 

Jag krediterade en kund en faktura i sin helhet. I samband med att jag gjorde kreditfakturan kvittade jag den mot den felaktiga debetfakturan, då jag såg det som självklart att hantera det så.

 

MEN, nu har kunden använt kreditfakturan till en annan betalning, varför kreditfakturan redan står som Betald.

 

Hur går jag lämpligen tillväga?

 

Jag registrerar allt manuellt... Vill helst inte använda mig av säkerhetskopia, då det känns som mycket merarbete... Tänker lite att jag kan låta det ligga kvar som jag gjort det, och knappa in deras betalning som att de inte betalat hela fakturan nu, och ha en (manuell) anteckning om detta tills de betalar fakturan jag kvittat bort (den har förfallodag 17/1, så det borde inte ställa till det med momsrapporten t.ex.), och   bocka av resten av denna faktura som betald...  Eller blir det helfel/oetiskt och/eller för krångligt?

 

Eller finns det kanske något enkelt sätt att "backa" en felaktig kvittning?

 

Tack på förhand!

 

Den här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-06-27

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Hej,

 

Du kan lugnt sitta ner i båten och lösa det när den helkrediterade fakturan betalas. Jag misstänker att följande scenario är det troliga från din kunds räkning.

 

Grundförutsättningar:

 

Faktura 1     10 kr

Faktura 2      20 kr

Faktura 3      -10 kr

 

Det kunder ofta gör är att de använder kreditfakturan så fort de fått in den i sitt system och inte mot det tänkta fakturan.

 

Jag misstänker kunden gjort följande:

 

Betala fakt 2 och dra av fakt 3 - totalt 10 krfa

I reskontran har de då kvar att betala faktura 1 på 10 kr

 

Det du får göra i ditt system är att faktura 2 har ett restbelopp på 10 kr. När kunden betalar faktura 1 på 10 kr bokar du detta mot faktura 2.

 

Då jag misstänker att du journalfört din interna kvittning av fakturorna blir det mycket jobb att göra om med en återställning av backup....

 

Hoppas du hänger med hur jag tänker.

 

Jag har alltid för vana att kontrollera med motparten så att båda hanterar krediteringen på samma sätt när det gäller kreditering av hel faktura.

 

//Davor P

Tack så mycket för hjälpen Davor!🙂

 

Då känner jag att jag lugnt kan låta det vara som jag gjort det, och invänta resterande betalning från kunden.

 

Jag har dock inte journalfört än, men det känns ändå som en del merarbete att använda säkerhetskopia. Jag har ju gjort en del arbete efter kvittningen, och minns inte exakt vad... Eller finns något annat sätt att hantera detta på då?

 

Ja du, jag trodde att jag vid det här laget lärt mig hur olika kunder fungerar (är ju dessutom själv ofta kund), men tyckte detta var en självklar kvittning... Att den inte var självklar vet jag nu 🙄

 

Tycker att det är lite "störande" att ha kreditfakturor liggande i förfallolistan, men kommer troligtvis vänta med kommande kvittningar tills det är säkerställt hur kunden önskar göra...

Eftersom du INTE journalfört kan du rätta till det snyggt och prydligt utan problem.

 

Vill du vara EXTRA säker så ser du till att göra en backup först innan du gör annat i programmet.

 

Du måste du gå in på både DEBET och KREDIT faktura och göra samma rättning.

 

Under flik 4 SPÅRNING och ta bort betalraden som finns där. På så sätt kan du göra om krediteringen mot rätt faktura utan problem.

 

När du gjort detta på båda fakturorna kan du gå vidare med INBETALNINGEN som kunden gjort och den vägen bocka av de båda fakturorna som kunden angett i betalinformationen.

 

//Davor P

Ännu en gång har jag "räddats" av denna lysande stjärna på Vismaforumet!🤩

 

Tack igen Davor!😀 Du besparade mig nu både jobb och frustration, då jag förutom att göra rätt gärna vill att det också ska se snyggt ut i bokföringen/programmet, vilket det ju gör nu. Man kommer ju inte ens kunna ana denna felregistrering längre!🙏🙇‍♀️😊 (Och med denna lösning kan jag ju fortsätta att kvitta krediteringar direkt, och sen bara backa dem om kunden gör på annat sätt - Det var ju superenkelt!)👍

 

(Jag har också ett "problem" gällande en kreditfaktura på en leverantörsfaktura... Jag har tänkt att jag skulle hantera det på ett sätt, men tror att jag kanske ska kasta in frågan här på forumet... Kanske har du Davor, eller någon annan här, någon smidig(-are) lösning åt mig... Tar ev. och gör det imorgon, om jag kan få ihop en vettig beskrivning av problemet...)