Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nodanolo
MEDLEM

Beställt och Levererat i Order

När jag lägger en artikelrad på en order i Administration 2000 på en artikel som inte är lagervara så blir alltid "Levererat antal" satt till 0.

 

Går det att ändra på så att levererat antal alltid sätts till samma som "Beställt antal" ? 

 

Den här trådens innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-11

 

10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Det finns ingen inställning du kan göra för detta men om din artikel inte är en lagervara får du samma antal i kolumnen levererat antal som du skriver i kolumnen beställt antal. Du får vända lite på det bara 🙂 

 

Ha en fin dag!

Tinna

Hej!

 

Nej, det just det jag inte får.

Jag hade för mig att det brukade vara så, men när jag testar detta nu så blir det i alla fall noll i "Levererat antal" oavset vad jag skriver i "Beställt Antal".

 

Finns det något mer som styr detta?

 

/Daniel

Hej Daniel,

Så knepigt! Jag testade i version 2020.0 och det funkar där. Ska ladda ner senaste version och se om det blir någon skillnad. Vilken version har du installerad?

/Tinna

2020.1

Nu har jag testat även i 2020.1 och i 2020.2 och i båda versionerna fungerar det. Dubbelkollade även med en kollega som rekommenderade att du skulle kontakta supporten så kan vi koppla upp och kolla hur det ser ut. Återkoppla gärna till mig här i forumet så kanske jag lär mig något nytt. Måste nästan missa något....

 

/Tinna

Hej!

 

Ok. Ska byta server senare i veckan samt uppdatera Visma till 2020.2 i samband med det. 

Kanske det löser sig självt...med lite flax...

 

Annars tar jag det via supporten om det fortsätter trilskas.

 

Tack så länge.

 

/Daniel

 

BetongPehr
MEDLEM

Hej!

Nu ser jag att denna tråden är 3 år gammal men då kanske det har hänt något sen dess. 

Jag skulle vilja att programmet gjorde tvärt om vad trådstartaren vill.

Alltså alltid sätter levererat antal till 0 när jag lägger in en artikel i en order. Oavsett lagervara eller ej.

Har möjligheten till den inställningen kommit till sen denna tråd skapades? 

Mvh 

Hej @BetongPehr 

 

Tack för att du hör av dig till oss. 

 

Om artikeln faktiskt inte finns i lager (markering i lagervara), kommer det levererade antalet att vara detsamma som det beställda antalet.

När en artikel har en markering i lagervara och det levererade antalet inte matchar det beställda antalet, betyder det att det inte finns tillräckligt med tillgängliga varor i lagret för den artikeln. Därför kan inte det beställda antalet levereras.

Om du menar att artikeln inte har en markering i lagervara, bör du kontakta supporten för att kontrollera orsaken.

 

Hör gärna av dig till supporten så vi inte missförstår din fråga och så kikar vi på det tillsammans.

 

//Tinna

 

ja det är så som du beskriver det som det fungerar för mig. 

frågan var om det fanns någon inställning att INTE få levererat antal till samma som beställt antal.

jag har vid skapandet av ordern inte levererat någonting så vill därför att det ska stå 0 tills leverans har skett. 

men jag tolkar ditt svar som att möjligheten till den inställningen inte finns i programmet.

Mvh

Hej igen @BetongPehr 

 

Om artikeln inte är en lagervara så ska beställt antal automatiskt bli samma i kolumnen levererat antal och det är inget du kan påverka genom att göra en inställning.  

 

Hoppas det var svaret på din fråga och annars ser vi gärna att du ringer supporten så undviker vi missförstånd. 

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

//Tinna