Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LottaUppsala
UTFORSKARE

Betala leverantörsfakturor tillsammans med kreditfaktura i filbetalning

Hej!

Vi har fått stora bekymmer med filbetalningar när det finns kreditfakturor i filen.

Jag skickade en filbetalning till en leverantör på 10 545 häromdagen och filen innehöll en kreditfaktura, hos leverantören såg det ut som nedan.

 

1554260503

2022-06-24

1 913,00

1560671701

2022-06-29

1 078,00

1560671602

2022-06-29

1 422,00

1561820505

2022-06-29

64

1563789401

2022-06-30

391

1563785102

2022-06-30

4 867,00

1563770203

2022-06-30

2 023,00

1595728302

2022-06-13

-1 213,00

 

De fakturor som står i svart hade gått in i systemet genom bankfilen som vanligt.

De som står i rött kommer in i en klump 3264:- med OCR 1554260503 vilket ser ut som en överbetalning av översta fakturan.

 

Leverantören måste få besked om fakturanr alt OCR på samtliga fakturor som vi skickar i betalfilen.

Hade till och med varit bättre om hänvisningen var till kreditfakturans OCRnr inte ett random OCRnr.

 

 

 

 

 

 

6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej LottaUppsala!

 

Jag uppfattar det som att du skickar XML-filer till din leverantör. Om du har med en kredit i betalfilen, så kommer det att redovisas som en klump och inte detaljerat. Det är tyvärr inget som vi kan styra över, utan det är så det redovisas i xml-formatet som bankerna tagit fram.

 

Om din leverantör behöver få fram den informationen så behöver du specificera det på ett annat sätt när du skickar betalfilen.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Hej,

Ja jag skickar XML-filer, jag får många betalningspåminnelser på fakturor som är betalda men som leverantörerna saknar betalningsunderlag på. Jag kan inte göra någon annan specifikation, det är Visma som skapar betalfilen, och klumpar ihop debet och kreditfakturorna - hur ska jag specificera så att leverantören får besked om alla fakturor som ligger med i betalningen?

Jag kan inte heller gå in på banken för att skriva ut kvittensen på "klumpen" för den hänvisar bara till ett felaktigt OCRnr.

Det kan inte vara meningen att det ska vara så här.

Hej LottaUppsala.

Jag förstår verkligen att du har behov av att kunna skicka med en specifikation i dina betalfiler. Informationen som finns i Visma Administration omvandlas till rätt format för att passa XML-filen, det fungerar som en typ av mall. Här så har vi tyvärr ingen möjlighet att påverka filens format, eftersom formatet är framtaget av bankerna. 

 

En alternativ lösning är att du inte tar med kreditfakturan i betalfilen. Du får istället kvitta krediten mot debitfakturor innan du skapar betalfilen, men även här får du förmedla till din kund manuellt utanför programmet vilka debetfakturor som du har kvittat mot kreditfakturorna.

 

Jag förstår att det inte är den mest optimala lösningen för dig, men det är så det fungerar i dagsläget. Du får gärna skicka in önskemål och förbättringsförslag via knappen Förbättringsförslag på startsidan i programmet.

 

Önskar dig en fortsatt fin torsdag!

/Tinne

Hej igen

XML-filen sätter inga gränser för vilken information som ska ingå, gränsen är bara hur många tecken som finns för att skriva ut fakturanr eller OCR nummer. Det är fullt möjligt att sända med samtliga OCR nr debet eller kredit det kvittar. Huvudsaken det inte blir för många så att det överskrider tecknen i fältet till leverantör.

 

Om du tittar på mitt första meddelande, kan du förklara varför de 4 översta fakturorna ska klumpas ihop med kreditfakturan?

Beloppet på kreditfakturan skulle kunna ha kvittats mot en av dem och hur väljs vilket OCR nr som ska anges? Varför kan man då inte sätta kreditfakturans OCR nr, då ser ju leverantören alla fall att de fått betalt för en kredit och kan kanske förstå vilka som ingår.

 

Dessutom vill jag kunna skriva ut en kvittens på betald faktura i banken, om det skulle behövas, inte skriva ut från Visma för det 

bevisar inget.

 

Kan du inte lyssna med dina kollegor, kanske de redan jobbar på det här och att det kanske kommer en lösning på någon uppdatering framöver, inte bara skylla på XML-filen som banken tagit fram. För det här ligger hos era programmerare.

 

Vi ska inte gå tillbaka till Hedenhöstiden med manuella saker man måste göra nu när vi har ett administrationsprogram som faktiskt kostar en slant om året.

 

Tackar på förhand på ett lite bättre svar

Mvh Lotta

Hej Lotta!

 

Jag har bollat detta med mina kollegor en vända till och vi skulle behöva lite mer information av dig för att kunna kika vidare på det. En kollega till mig kommer att ta kontakt med dig under dagen, så tar vi det vidare därifrån. 

 

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne

Stort, stort tack! 🤗